”Varenda ord skar in i mig. Det handlade om mitt liv och det blev så kraftfullt.”

953

Skuldberget hade växt till 300 000 kronor. Fredrik Willersinn befann sig djupt nere i ångest och i ett tungt drogmissbruk och kunde inte se någon väg ut ur sin situation. Knarklangaren körde ut med honom i skogen utanför Malmö och tryckte in en pistol i hans mun och tryckte av: ”Klick, klick, klick”. Pistolen var inte laddad.
– Jag förstod att de skulle döda mig nästa gång om jag inte betalade, berättar Fredrik.
Fredrik var i 30-års åldern och han hade bestämt sig för att avsluta sitt liv genom att dränka sig i kanalen i Malmö. Han ringde sin mamma för ett sista avsked.
– Jag hade gett upp livet, berättar Fredrik.
Hon blev förkrossad och lyckades prata honom ur sina självmordsplaner och sa att hon kanske kunde ordna fram pengarna som han var skyldig.
Mamma lyckades få fram pengarna så att Fredrik kunde bli av med sin knarkskuld. Han inledde en behandling och återförenades med sin tidigare flickvän och de fick två döttrar. Ett tag levde han ett bättre liv, utan droger och han kunde jobba igen.

Faderslös uppväxt
Fredrik var uppvuxen utan en pappa och det plågade honom mycket som barn och det skapade en känsla av utanförskap.
– Nästan alla barn i skolan bodde med båda sina föräldrar.
Redan som trettonåring började han med alkohol och han blev ofta aggressiv på fyllan. Tidigt kom han i kontakt med polisen och socialen.
– Jag har burit på mycket hat. Jag kände mig inte älskad. Hade svårt att ta emot kärlek från min mamma och från tjejer. Hatet formade mig.

- Erbjudande från Jesus.se! -

Började sälja droger
Tyngre droger kom in i bilden efter att Fredrik varit på en fest i Löddeköpinge som artonåring.
– Det satte alla klor i mig direkt. Det gjorde mig lugnare.
Fredrik började sälja kokain i Malmö, vilket han fortsatte med under tio års tid. Han hade också vanliga jobb under tiden. När han var 30 år gjorde hans flickvän slut och det gjorde att han gick ner sig i ett tungt missbruk som ledde fram till skulden på 300 000kr

Nära döden
Fredriks liv har varit mörkt och trassligt och kantats av droger, ångest, våld och dåligt sällskap. Ibland har han haft bättre perioder med mer stabilitet.
Sommaren 2018 var varm och torr, gräsmattorna var brända och Fredrik satt inne i sin lägenhet med sitt kokain, besatt att drogerna. Innerst inne ville han inte leva.
– Den perioden slutade med två överdoser. Jag slutade andas båda gångerna och hämtades av ambulans.

Provade att be
Fredrik fick möjlighet att påbörja Anonyma alkoholisters tolvstegsprogram i februari 2019. Han fick en personlig mentor, så kallad sponsor.
– Jag hade aldrig riktigt arbetat med mig själv tidigare.
I det tredje av de tolv stegen talades det om att lägga sitt liv i Guds händer. Fredrik hade inte tidigare funderat på frågor om Gud. Han bad en bön från sitt hjärta, ungefär: ”Om du finns Gud, så vill jag ge dig en chans. Visa mig om du finns. Jag lägger mitt liv i dina händer”.
Han tänkte att om Gud finns så kan man ju inte välja vilken Gud man vill tro på, utan då finns det ju bara en sann Gud.
– Jag lade min tillit till något som jag inte visste om det fanns.
– Gud, i sin otroliga kärlek, befriade mig totalt från allt missbruk.
Fredrik kände en skillnad när han gick hem från mötet på kvällen. Hans knarklangare kom körandes och stannade vid honom och erbjöd honom gratis kokain. Fredrik kände en ny styrka och kunde tacka nej till det.

Blev totalt drogfri
– Dagen efter vaknar jag som en ny människa.
Fredrik upplevde att Gud hade mött honom och befriat honom. Han blev omedelbart av med allt sug efter alkohol och droger, och det har inte kommit tillbaka sedan dess.
Han följde med en kompis, som också gick på tolvstegsprogrammet, till Pingstkyrkan.
– Plötsligt kom Jesus in i bilden. Det var först lite ovant.

Åkte till Nyhem
Till sommaren bjöd kompisen med Fredrik till Nyhemsveckan. Det var massor med folk men Fredrik kände sig utanför. Det var så fina och prydliga familjer och Fredrik kände att han inte passade in.
– Detta är nog inget för mig ändå, sa jag till min kompis.
De gick in på kvällsmötet i den stora hallen. Andreas Nielsen predikade om att Jesus lyfter bojorna ifrån oss.
– Varenda ord skar in i mig. Det handlade om mitt liv och det blev så kraftfullt.
De bjöd in till frälsning och många kom fram så det blev fullt. Fredrik gick fram i gången. Han vände sig till Jesus och bad om syndernas förlåtelse.
– Jag kände en stark kraft som sköljde igenom mig. Jag gav mitt liv till Jesus. Jag mötte en kärlek som jag aldrig tidigare hade mött och som jag hade saknat hela mitt liv.

Kärleken flödade
I bilen på vägen hem kände Fredrik som om han satt i Guds knä och tårarna rann. Han upplevde den sanna kärleken, som bara Gud kan ge.
– Det var underbart. Och jag bestämde mig att jag skulle döpa mig.
Fredrik hade hittat hem. Han ville ge sitt liv på riktigt. Han pratade med pastorn i Pingstkyrkan samma vecka och det dröjde inte länge förrän han kunde gå ner i dopgraven.
– Sedan dess är Jesus min största kärlek.
Fredrik är förundrad över Guds stora kärlek. Han hade levt ett destruktivt liv och inte ens tänkt på Gud. Och ändå mötte Gud honom och hjälpte honom.
Fredriks familj och omgivning kunde se hans stora förändring. Pandemin kom och det mesta stängde ner. Fredrik satt och läste Bibeln varje dag. Han lärde känna Gud och fick nya insikter.
– Mitt gamla liv var inte som en tyngd längre. Jag kunde se det som en väg fram till Jesus.

Fler blev frälsta
Fredrik träffade sin mamma nästan dagligen och läste i Bibeln för henne. Hon hade haft en liten dold Gudstro sedan tidigare och hon tog emot ordet i sitt hjärta.
– Hon fick kraftfulla möten med Gud genom bibelordet. 2021 tog hon emot Jesus.
Fredriks tioåriga dotter blev också kristen förra året. Fredrik berättade mycket om Jesus och hon hade en barnbibel som hon läste i.
– Pappa, jag vill också bli frälst, sa hon till mig en dag.

Helad i benet
För 15 år sedan var Fredrik med om en arbetsplatsolycka då han klämdes av en bil och krossade vänsterbenet. Han fick operera in skruvar.
Förra året var han på en bönesamling i sin hemförsamling Pingst i Landskrona. Pastorn sa att Herren skulle ta bort metall ur någons ben.
– Precis när han sa det kände jag att det strålade i mitt knä.
Tidigare hade det alltid gjort ont när han gick ner på knä eller hoppade. Nu provade han gå ner på knä och det gjorde inte ont alls och det har inte gjort ont sedan den dagen.
– Jag känner att skruvarna inte är kvar när jag klämmer på knät.
Fredrik arbetar nu med fastighetsförvaltning på en bostadsrättsförening. Han är ute med församlingen och berättar om Jesus i Landskrona och han träffar då ibland personer som minns honom som en missbrukare.
– Jag har en stor längtan att mitt liv bara ska handla om Jesus.
– Gud kommer göra allt för att frälsa människor. Jag står i stor tro att vi kommer få uppleva mycket av Guds under.

PETTER ALLGULIN

Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för ”dessa mina minsta” förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.