Saras öken av missbruk och ångest är över

2213

För inte så länge sedan plågades hon av såväl ont i själen som alkoholmissbruk. Men en dag mötte hon en som kunde hjälpa henne att finna vägen till frid och frihet.
– Nu vet jag vem jag är, jag är så tacksam till Jesus, säger Sara Jonhede.

Redan i ung ålder funderade Sara Jonhede över de djupa frågorna och hade svårt att köpa att livets mening enbart var att skaffa familj och karriär. Det måste finnas något mer än så. Hon bearbetade sina inre känslor i poesiskrivandet. Redan innan hon hunnit flytta hemifrån blev alkoholen till ett missbruk som varade i närmare två decenniers tid.
I september 2016 kom Sara för första gången till LP-verksamheten i Karlskrona för att ta emot beroendevård på kristen grund. Det gick lite upp och ned, till att börja med.
– Jag var nykter i ett par veckor, sedan drack jag under några dagar. Så höll det på under en tid, säger Sara Jonhede till Inblick.

- Erbjudande från Jesus.se! -

Fröer av Guds ord såddes
På LP-verksamheten är bibelläsning en del av arbetsdagen och fröer av Guds ord såddes. Samtidigt kämpade hon med smärta i själen och vid ett tillfälle var ångesten så svår att hon stack en kniv där ångesten kändes. Sara fick föras till sjukhus där man sydde ihop det två centimeter djupa såret. Läkaren lagade det som var trasigt i huden, men själens trasighet var det stora bekymret och den var inte lika enkelt att reparera.
– Ljudet när kniven gick genom flera lager hud, det glömmer jag aldrig. Jag ville inte dö, det var inte därför jag satte en kniv vid diafragman där ångesten kändes. Där känner jag nu att själen växer och andas.
Sara lade frivilligt in sig på psykiatrin för att få vård för sin själsliga smärta.
– Den kvällen bad jag för första gången. Jag kände ett stort behov av att få någon sorts bekräftelse på att Gud fanns, om han nu fanns.

Ångesten som en öken
Sjukhusvistelsen blev ungefär tre veckor lång och Sara kom hem lagom till julen 2017. Det hade blivit dags att behandlas med antabus mot alkoholmissbruket samt ta nya tag på LP-verksamheten. Sara kämpade mot sin ångest och tillvaron kändes tidvis som en oändlig öken utan något hopp inom synhåll.
– Jag kan beskriva det som ”wide open spaces”, otroligt skrämmande när man inte har något ankare alls.
En terapeut som hon samtalade med menade att Sara nog grubblade för mycket.
– Min terapeut sa: ”Sara, det är nog ingen bra idé att du funderar så mycket på de existentiella frågorna. Medel-Svensson gör inte det”.

Ville ge Jesus en chans
Men Sara var fast besluten att ge Gud en ärlig chans att visa sig för henne. Tron och framförallt viljan att leva i gemenskap med Gud genom Jesus växte. Sara använder uttrycket ”glödlampa” för att beskriva olika nya insikter hon plötsligt fått om sin relation med Jesus. Sommaren 2018 valde Sara att bekänna sin tro genom att låta döpa sig vilket skedde vid den halländska sommarmetropolen Gullbrannagården.
– Jag var övertygad om att det var den här vägen jag ville gå. Men det här med ”frälsningsgrejen”, det tog emot lite. Jag var ännu inne i en attityd som kan beskrivas som tonårstrots.
Växandet i tron
Sara tyckte sig inte ha gjort den där solklara upplevelsen av Gud som hon väntade på. Sökandet och växandet i tron fortsatte. I dag vet hon att man aldrig blir ”färdig” så länge man vandrar på den här jorden.
– Nu fattar jag varför man inte kan få allting på en enda gång. Jag blir aldrig färdig men jag går igenom olika etapper. Jag kan konstatera slutsatser och göra nya avstamp. Det stärker och bygger stommen men det är viktigt att vara öppen för att det inte nödvändigtvis är det slutgiltiga.
Den alkoholfria vardagen med arbete på LP-verksamheten rullade på och Saras längtan efter att få komma närmare Gud växte sig allt starkare. En viktig upptäckt hon gjort är den om förlåtelsens kraft. Känslan av att ha fått ta emot förlåtelse från Jesus själv har medfört att hon blivit befriad från bitterhet och kunnat förlåta människor som gjort henne illa.
– Jag har också fått en längtan efter att vara säker på att jag bett de människor jag själv sårat om förlåtelse.
I somras tog hon beslutet att förpassa såväl ångestdämpande medicin som cigaretter till historien i sitt liv.
– Det blev mina födelsedagspresenter till mig själv.
I dag är relationen med Jesus det viktigaste i Saras liv och hon skulle inte vilja byta bort den mot någonting annat.

En grund i livet
– Nu har jag fått mer än jag någonsin kunde tänka mig. Det finns en grund att få i livet, inte bara en avgrund.
Sara nämner om några bibelverser som betyder extra mycket för henne. Först av allt Jesu bergspredikan som finns återberättad i Matteusevangeliets kapitel 5-7.
– Orden när Jesus pratade om att vi inte ska göra oss några bekymmer och refererade till hur vackert klädda ängens liljor är, de landade tidigt hos mig. Psalm 139 är helt okej den med, jag får nya favoriter i Bibeln hela tiden.
Att umgås på tu man hand med Jesus genom bön är även det något som Sara sätter ett högt värde på. Hon gör ett medvetet val att inte planera för mycket eftersom Jesus ändå har lovat att han håller även morgondagen i sin hand.

”Inga bekymmer”
– Jag tänker på det som Jesus sagt: ”Gör er inga bekymmer”. Jag ber om att han ska vägleda mig och lysa genom mig. Min vilja är att ge Jesus 100 procent, jag vill leva så som han vill. Det är absolut inte en lätt sak, jag får kämpa och ta nytt mod varje dag.
I dag berättar hon gärna sin story och om sin relation med Jesus i olika samlingar.
– Det var ett stort steg för mig, att prata offentligt. Det gäller att våga utmana sig själv.
O​LA KARLMAN

Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för ”dessa mina minsta” förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.