Harald Høidahl: ”Lovsång handlar om Jesus”

1489

Harald Høidahl känner tacksamhet till Gud för att Han har bevarat honom genom hela livet. – Jesus har varit med mig, stått kvar när jag har sänkt blicken och hållit mig när jag har släppt taget. Han vet att vi är människor, att vi kan gå sönder, att relationer kan splittras, att sjukdom kan härja, att tvivlen ibland ropar högre än tron. Han känner oss och är bara en bön ifrån oss, säger Harald Høidahl i en intervju med Inblick.

Lovsångsledaren Harald Høidahl växte upp i en stor familj. De är fem syskon och han är yngst. Det var mycket sång och musik i familjen. Tron på Gud gick som en röd tråd genom uppväxten och de deltog ofta i möten och konferenser.
Redan som treåring började Harald att spela piano. Han gick hos en privatlärare från att han var fem år gammal. När Harald var nio gick han med i lovsångsgruppen som spelade på barnmötena och från tolv års ålder var han med i ungdomarnas grupp.
– Den församling vi deltog i, Borg Kristne Senter, var en av de första trosförsamlingarna i Norge i slutet av 80-talet. Det var stora möten som samlade upp till 600 personer på bibelundervisning på tisdagar. Jag var så liten när jag började spela att predikanterna inte kunde se mig bakom flygeln, berättar Harlad.

- Erbjudande från Jesus.se! -

Alltid trott på Gud
Som tonåring var Harald med i en ungdomsgrupp som träffades varje vecka och åkte på teamresor varje år.
– Eftersom tron är en naturlig del av vår familj, har jag alltid trott på Gud och har inget datum jag kan se tillbaka på då jag blev frälst.
Han kommer inte ihåg någon specifik händelse där han tog ett avgörande beslut, snarare att han gjorde det många gånger.
– Från tidig ungdom och upp i tonåren tog jag snarare ett beslut att leva för Jesus till hundra procent varannan vecka. Så var det var nästan. Men det speglar väl en ungdomssjäl, säger han.

Lovsång handlar om Jesus
Från att Harald varit i aktiv inom lovsång i flera år var steget inte stort till att börja leda. Det har hela tiden varit något naturligt och självklart för honom.
– Jag kan inte säga att jag kände en kallelse att spela eller leda lovsång. Alla troende är kallade att lovsjunga Gud. Att Han har kallat mig att leda människor i lovsång är något jag har insett med tiden, men kanske inte helt förstått.
– Han väljer vem han vill och det är enbart i och genom Hans nåd jag kan tjäna honom. Det är när jag ser i backspegeln som jag ser Hans hand över mitt liv, förklarar han.
Målet med lovsången är Jesus, poängterar Harald. När han leder önskar han att så många som möjligt ska upplyfta sina hjärtan och sin uppmärksamhet på Jesus Kristus. Hans önskan är att de som är i gudstjänsten, gammal som ung, ska känna att det är lätt att lovsjunga, att de ska känna igen sig i de sånger som sjungs.
– Genom lovsång och tillbedjan kommer vi nära Jesus. Jag brukar be att Guds vilja ska ske i och genom det vi som lovsångsteam gör. Att Han genom sin Ande leder oss när vi spelar, sjunger och väljer sånger.
– En sång är mer än en sång. Det profetiska i lovsång och musik är mycket närmare än många kanske tror. Det kan vara rätt sång till rätt tid, rätt melodi. Det är ord och toner som genom den Helige Ande ändrar atmosfären och berör hjärtan.
Han tror att alla som skriver sånger tycker det är svårt och kanske lite otäckt att ta med sången man har spelat för sig själv ut bland folk.
– Kommer de gilla sången, stämmer teologin i texten, är melodin för simpel? Det är många frågor och tankar som går igenom huvudet. När sånger man har skrivit plötsligt sjungs över hela världen, känns det mycket speciellt. Då känner jag tacksamhet och förundran. Det är kanske inte det viktigaste, men jag fylls med stor tacksamhet.

Tacksamhet till Gud
Harald känner även tacksamhet till Gud för att Han har bevarat honom genom allt.
– Jag är oändligt tacksam för att Han har varit med mig hela tiden, stått kvar när jag har sänkt blicken och hållit mig när jag har släppt taget.
Han önskar att de som lyssnar kan hitta tröst och hopp genom melodierna och texterna. Jesus har sagt att Han aldrig ska lämna oss, påminner Harald.
– Jesus känner oss. Han vet att vi är människor, att vi kan gå sönder, att relationer kan splittras, att sjukdom kan härja, att tvivlen ibland ropar högre än tron. Han är bara en bön ifrån oss. Jag hoppas att mina texter kan förmedla Gud kärlek och nåd som är ofattbar, oändlig och berör på djupet.
Harald önskar också att de som lyssnar ska kunna njuta av musiken. Alla led i processen är viktiga. Texterna, melodierna, arren, musiken, produktionen och omslaget.
– På min senaste skiva ”Kyrie Eleison” har jag samarbetat med konstnären Isalind, som har målat omslagsbilden utifrån texterna och melodierna. Bilden tycker jag är helt makalöst vacker och innehåller så mycket symbolik. Musiken, bilden och orden talar för sig själv – men tillsammans tror jag det blir en extra dimension.

Inspiration från olika håll
Harald jobbar som musiklärare och är även rektor för en musikskola han startade för några år sedan i Fredrikstad i Norge där han bor med sin svenska fru Sara och deras tre barn. Inspiration hämtar han från många olika håll.
– Det kan vara ett ord i Bibeln, en duktig sångare eller musiker, till exempel en vacker melodi av Arvo Pärt eller Mozart, en kyrkofader, barnen, en tavla eller naturen.
Livet med Gud är en pågående vandring, säger han. De senaste åren har han hittat många skatter i texter genom kyrkohistorien bland kyrkofäder, protestanter, katoliker och ortodoxa författare.
– De historiska kyrkorna skapar heta känslor hos den evangelikala delen av kyrkolandskapet. Men vi har en gemensam troshistoria och det har kämpats för att bevara den tro vi idag kan bekänna oss till. Det inspirerar mig, säger han.
Mer än någonsin tror Harald vi måste komma samman som kristna syskon. Inte bara vi som är på samma gren på trädet, utan hela kyrkan oavsett om vi är pingstvänner, katoliker, kopter, ortodoxa eller lutheraner, menar han.
– Jesus bad om enhet och jag är övertygad om att den börjar när vi böjer våra knän och förenar oss i bönen som Jesus bad i Johannes 17. Visst finns det olikheter, men vi har mycket gemensamt. Det är vår gemensamma tro som är vår styrka.

Angelica Victorin

Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för ”dessa mina minsta” förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.