Från depression till glädje

5015

Hon kämpade med tvivel kring om Jesus älskade henne eller ens fanns. När Amanda Nordin var 17 år hade hon kommit till en punkt då hon ville veta om det hon hört hela sitt liv verkligen var sant. Då fick hon möta Guds kärlek vilket förvandlade hennes liv. – Gud sköljde bort all bitterhet, allt tvivel, all hopplöshet och oförlåtelse som jag hade på insidan. Hans kärlek förvandlade mig för alltid. Jag fick nytt hopp, ny glädje och mening, säger Amanda.
Hon har gått i kyrkan hela sitt liv och såg sig själv som kristen. Amanda Nordin berättar att hon alltid haft en längtan efter att leva ett liv nära Jesus och att få möta honom på riktigt.
– Jag försökte vara en perfekt kristen. Trodde man behövde prestera och förtjäna Guds kärlek för att komma närmare honom. Både när det gällde mitt liv och min relation med Gud kände jag mycket hopplöshet, berättar Amanda för Inblick.
Till slut tröttnade Amanda på att känna sig otillräcklig och på att hennes längtan efter Gud inte ledde till mer. Hon bar på mycket tvivel kring om Jesus var på riktigt och om han verkligen såg och kände henne.
Sommaren 2012 var hon på en konferens och sade då till Gud: ”Jag orkar inte mer. Om du är på riktigt vill jag veta det. Jag vill att du möter mig. Annars kommer jag bli ateist.”
– Jag längtade efter ett möte med Jesu kärlek. Jag ville inte ha någonting som inte var äkta, inte göra någonting halvhjärtat.

Fick möta Guds kärlek
För Amanda var det ett rop på hjälp. Den sista morgonen på konferensen blev hon översköljd av den helige Ande, fick se en syn av himmelen och upplevde Guds hörbara röst.
– Gud sade: ”Amanda du är min älskade dotter och jag har alltid älskat dig”. I hjärtat kände jag att någonting förändrades och förstod att jag är älskad som jag är. Tvivlen på om Gud såg mig eller om han var på riktigt försvann med ens.
Amanda fylldes av glädje och kärlek, en totalförvandling skedde och mötet fick henne att inse att det finns en mening med hennes liv.
– Jag fick en syn av himlen. Det var änglar som sjöng och Gud satt på tronen. Allt var fantastiskt, mäktigare än någonting jag någonsin upplevt tidigare. Himlen finns på riktigt. Jag blev övertygad om att det Bibeln säger är sant, att Jesus är den som Bibeln säger att han är och att det finns frälsning genom honom.
– Det finns ingenting vi behöver vara rädda för, säger Amanda. När vi tar emot Jesus i våra hjärtan och tror att han är Guds son, ger han oss evigt liv.
När Amanda blev döpt i den helige ande fick hon uppleva en kärlek som är mäktigare än någonting hon upplevt innan. Det var ingen som bad för henne utan det skedde under en predikan.
– Gud överbevisade mig om alla mina tvivel. Genom mötet med honom förstod jag äntligen ifrån hjärtat att han finns, känner mig och hör mina böner. Gud förvandlade mig på insidan genom sin närvaro. När jag förstod hur älskad jag är av min himmelske far, insåg jag att mitt liv är värdefullt.

- Erbjudande från Jesus.se! -

Ett förvandlat liv
Amanda fick genom Guds kärlek också förstå hur älskade andra människor är. Hon kunde se dem genom hans ögon och därför älska dem på ett nytt sätt och förlåta dem som sårat henne.
– Gud sköljde bort all bitterhet, allt tvivel, all hopplöshet och oförlåtelse som jag hade på insidan. Hans kärlek förvandlade mig för alltid. Jag fick nytt hopp, ny glädje och mening.
Hur hon såg på Gud, livet, sig själv och andra förvandlades totalt. Hans sanning ersatte felaktiga tankemönster som Amanda hade innan, säger hon. Jesus förvandlade hennes depression till glädje.
– Efter detta bestämde jag mig för att det viktigaste i mitt liv är att lära känna Jesus ännu mer och berätta om hans kärlek för människor som ännu inte känner honom. Världen är i desperat behov av att lära känna Jesus på riktigt, för hans kärlek förvandlar liv, säger Amanda.
– Gudsmötet vände upp och ner på mitt liv. Jag har aldrig varit densamma sedan dess.
Tron på Jesus är inte bara ett hopp om att komma till himlen när vi dör. Jesus förvandlar meningslöshet till ett liv i honom som är så mycket bättre än vad vi kan begripa.
– Han känner varenda person och deras hjärta. Jesus längtar efter att möta oss på riktigt. Ingenting är omöjligt för honom.

Fick pengar till bibelskola
Idag är det sex år sedan Amanda fick möta Jesus. Livet är en spännande resa, som också varit full av utmaningar och prövningar, berättar hon.
Amanda gick två år på en bibelskola i Kalifornien och två månader på en missionsskola i Moçambique i sydöstra Afrika.
– Gud grep in på ett övernaturligt och påtagligt sätt när jag ville göra ett andra år på bibelskolan i Kalifornien och inte hade tillräckligt med pengar.
Amanda bad och upplevde att hon skulle följa sin längtan ändå. Under sitt första år på bibelskolan fick hon höra många vittnesbörd om hur Gud hade försett ekonomiskt.
– Detta gav mig tro att Gud också kunde hjälpa mig. Jag kände frid över beslutet, fast jag självklart kände mig rädd ibland och tvivlade på om Gud skulle gripa in.
När det blev dags att åka hade Amanda några personer som ville ge en summa i månaden till mat. Hon kunde även köpa flygbiljetten och åkte till Kalifornien utan pengar till skolavgift eller boende.
– Väl på plats försåg Gud mig med allt jag behövde. Jag fick det perfekta boendet och pengar till att betala hyran för hela året på en gång. En person upplevde att Gud sa till honom att betala min skolavgift, samma morgon som skolan skulle börja.
Gud fortsatte hjälpa henne med allt hon behövde genom olika människor. Detta var första gången Amanda tog ett så här stort steg i tro, berättar hon.
– Det var jätteläskigt men jag följde det som jag upplevde att Gud sa till mig. Jag lärde mig väldigt mycket från den här erfarenheten.

Tron bygger inte på känslor
– Jag har fått uppleva många kraftfulla gudsmöten sedan dess, men relationen med Jesus handlar inte om enskilda möten, utan Jesus är alltid med oss. Han talar och leder oss.
Tron håller oavsett känslor eller situationer, poängterar Amanda.
– Ibland gör Gud mäktiga saker i våra liv. Andra gånger är det inte lika drastiskt utan mer en process. Ibland talar Gud starkt och möter oss känslomässigt och andra gånger undrar man var Gud är eller vad han menar.
Det är viktigt att inte bygga sin gudsrelation enbart på känslor utan att låta sig förvandlas genom Bibeln och i relation med andra kristna, menar hon.
– Hans kärlek och nåd förändras aldrig och hans sanning står fast även när livet känns svårt. I honom har jag min frid; inte i omständigheterna.
Att Gud ger oss glädje, hopp, styrka och frid som övergår allt förstånd, kan Amanda vittna om.
– Livet är inte alltid lätt och ibland kommer rädsla, tvivel och oro tillbaka. Jag har absolut känt mig nere och upplevt hopplöshet. Men nu vet jag att Jesus är på riktigt och bär genom allt.
– Oavsett hur vi känner eller vad vi går igenom finns han alltid där. Vi kristna har ett hopp i Jesus som håller hur stormigt livet än är, säger Amanda Nordin.

Angelica Victorin

Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för ”dessa mina minsta” förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.