Edvins tro ger en grund för livet

1523

Edvin Nilsson fick tron med sig redan från barndomen. Det gav honom en bra grund för livet. – Jag är så tacksam för det jag har fått, inte minst bibelkunskapen. Det har kommit så mycket gott av att födas in i ett kristet sammanhang där jag har fått växa i min tro.

Edvin Nilsson föddes i Stockholm, i en lägenhet bara 300 meter från Stureplan. Familjen var aktiva i Roseniuskyrkan som tillhör Evangelisk Luthersk Mission ELM. Men efter några år flyttade familjen till skånska Åhus, där Edvins pappa blev föreståndare för ELM-gården och där hans mamma arbetade i köket.
– Livet var en idyll och Åhus är för evigt mitt hem. Jag hade två storebröder och när jag var sju år gammal fick jag även en lillasyster.
När pappans föreståndartid gick ut fick han istället ett lärarjobb. Mamman, som var kock, vidareutbildade sig till gastronom. Själv gick Edvin grundskolan i Åhus och gymnasiet i Kristianstad.

- Erbjudande från Jesus.se! -

En självklar tro
För Edvin har tron på Gud alltid varit självklar.
– Tron har alltid varit en del av mig, även om jag tvivlar ibland. När jag var yngre kunde jag ibland tvivla på att Gud fanns. Ju äldre jag blir tvivlar jag allt mindre på Guds existens, för den är så självklar, den kan man till och med visa vetenskapligt. Istället funderar jag mer kring vem Gud är, vad han säger i Bibeln och vad Gud vill säga till mig. Men även i de stunder då jag tvivlat, så har ändå en överväldigande del av mig känt att det här är något att tro på.

Ibland har det varit tufft att vara kristen.
– När jag kommit till en ny klass har jag direkt berättat att jag är kristen. Ibland har det varit tufft att stå upp för sin tro, man kan stöta på jobbiga människor, men för det mesta har jag märkt att om jag är tydlig med det jag tror på så får jag mycket respekt för det.

Logiskt tro på skapare
På gymnasiet fick han en hel del kritiska frågor om tron.
– Men det sporrade mig till att lära mig mer om Gud och hitta ett svar på alla svåra frågor. Jag tycker faktiskt att det är bra med människor som ifrågasätter, för då får jag lära mig mer och får tänka efter varför jag egentligen tror.
Edvin konstaterar att kristendomen inte går emot vetenskapen.
– Tvärtom är det logiskt att tro på en skapare. Jag tycker det är kul med apologetik (försvar för den kristna tron) och det är viktigt att kunna svara på ett logiskt sätt.

Guds ord framför känslor
För Edvin har det framför allt varit bibelläsningen som gjort att han kunnat hålla sin tro levande.
– Jag bygger min tro på en klippa som är oföränderlig, och det är Bibeln. Det går inte att bygga sin tro på det som känns bra för tillfället, för känslor förändras.
– Jag älskar att vara med om mäktiga lovsångskvällar, då det känns fantastiskt att tro på Gud och att be till honom. Men jag kan inte bygga mitt liv och min tro på enskilda tillfällen. För en annan gång kan jag komma ner i en dal. Jag vill inte bygga min tro på känslor utan på Guds ord, för jag vet att det håller.

Konfafadder
Under många år har Edvin gått till ELF-kyrkan i Kristianstad. Där kom han också tidigt in i ungdomsarbetet.
– När jag var 14 år kom jag med i kommittén för tonårsgruppen, och upplevde snart att jag ville hjälpa till som kristen ledare. Varje vecka hade vi ungdomsgrupper och där fick jag lära mig mycket, både om Bibeln, om kristet liv – och om ledarskap.
Sedan dess har han jobbat mycket med ungdomsarbetet och som ung ledare fått växa in i sin roll.
2011 konfirmerade Edvin sig på Breanäs Missionsgård och senare år fick han vara konfafadder för Oas-konfirmander.

Testat att predika
– Jag märker att många yngre tyr sig till mig, och det verkar som jag har naturliga ledartalanger. Om Gud vill att jag ska utveckla det och arbeta som kristen ledare, så vill jag göra det.
Han har också haft en smågrupp i tonårsgruppen.
– Vi läste Bibeln var för sig. Sedan träffades vi och pratade om det vi läst. Och vi fick predika för varandra. De senaste två åren har jag också undervisat i tonårsgruppen och har testat att predika där. Det är jättekul.

Vill bli präst
Hösten 2015 mönstrade Edvin på missionsbåten Elida. Dit kommer 900 konfirmander per år, och Edvin får stor nytta av sina ledartalanger.
Längre fram planerar han att gå Strandhems bibelskola – och utbilda sig till präst.
– Hela mitt liv har jag känt mig kallad att undervisa, och jag har alltid tänkt att jag ska bli lärare. Men nu har jag landat i att jag vill bli präst. Jag tror att det är Guds tanke med mitt liv att jag ska arbeta med kristet ledarskap.

En stadig köl
När Edvin ser tillbaka på sina 20 hittillsvarande år så är han tacksam för att han fått växa upp i en kristen miljö.
– Jag är så tacksam för min barndom och för den del av kristenheten som jag fick vara en del i. ELM är duktiga på att lära ut om Bibeln och jag fick tidigt ett intresse för att läsa Bibeln. Det behövs nu när jag kommit upp i en ålder då livet kan storma lite. Om mitt liv vore en båt så har jag genom min kristna uppväxt fått en bra köl.
Edvin säger att han ibland har känt sig lite avundsjuk på människor som har en radikal omvändelse.
– Men samtidigt är jag så tacksam för det jag har och det jag har fått, inte minst bibelkunskapen. Det har kommit så mycket gott av att födas in i en kristen familj.

Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för ”dessa mina minsta” förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.