Skriv ut

Matildas tro är praktisk

v1 Matilda - artikel
Matildas barnatro har fått sig några törnar, men nu har hennes tron mognat. Den har hittat en naturlig väg i musikskapandet och också när hon praktiskt får hjälpa andra.

Matilda Espmarker växte upp i en kristen familj och mycket tidigt fick hon en stark tro på Gud.
– Jesus var väldigt verklig för mig. Jag kunde känna Guds kärlek, att han älskade mig, att han såg mig och alltid fanns nära.

Redan innan hon börjat skolan och kunde stava ordentligt skrev hon sånger till Gud.
– Ha, ha, ha! Jag har hittat några dikter eller sånger jag skrev när jag var sex år. Det var katastrofstavningar utan vokaler, det ser ut som hebreiska. Jag skrev till exempel HRN istället för Herren.

Relationen till Gud var så nära att det var naturligt för Matilda att sjunga till honom. Men sen kom en tid när det var viktigt att passa in i kompisgänget.

Inte coolt att tro
När Matilda blev äldre blev tron något som trycktes undan.
– Jag drogs med i grupptrycket och ville vara cool. Jag var rädd för vad kompisarna skulle tycka om att jag kom från en kristen familj. Mina föräldrars tro gjorde egentligen stort intryck på mig, de förmedlade tron genom hur de levde sina liv, men då bestämde jag att jag skulle ta avstånd i mitt hjärta från allt det. Jag tyckte att det var ett för högt pris att betala.

En kväll när Matilda var 14 år låg hon och hennes bror på en madrass på balkongen och pratade och tittade på stjärnorna Då berättar brorsan hur han på ett personligt sätt upplevt Gud under sin konfirmationstid.

– När han pratade om Gud upplevde jag så starkt att jag hade gjort så mycket fel. Jag hade skadat andra och jag hade ljugit.
Matildas bror svarade att Jesus hade dött just för hennes misstag, hennes synd.
– Egentligen så visste jag ju det, men jag hade aldrig riktigt fattat det innan. Nu förstod jag med hela hjärtat och att jag kände att jag behövde Gud.
De bad en bön tillsammans och det blev en vändpunkt i Matildas liv.

– När vi hade bett kände jag en sån otrolig frid. Jag kände att nu spelar det ingen roll vad folk tycker och tänker om att jag tror. Jag tog ett beslut och det blev en jättestor skillnad.
Lite senare, på ett kristet länger, blir Matilda inspirerad att lära sig spela gitarr och hon skriver fler sånger. En egen skiva med fem låtar har det blivit och tillsammans med några vänner har hon så smått börjat med ett nytt album.

– Jag skriver om allt möjligt. Mycket om Gud, om vad jag upplever, men också vad jag går och funderar över och vad jag läst om i Bibeln. Jag kan läsa om en person och sen undra hur det var för dem och vad de kände och tänkte.
Ibland är Matilda ute och spelar och sjunger och människor som lyssnar kan komma fram och berättar hur de blivit berörda av hennes musik.

– Musik är speciellt, det berör på så många olika sätt. Jag tror musiken går förbi alla spärrar som vi sätter upp. Den går rakt in i hjärtat. Både musiken och texten kan beröra.

Tron är praktisk
Under flera år har Matilda varit ute och delat med sig av sin tro, både i Sverige och i andra länder. Men hon har också utbildat sig till socionom. Nu arbetar hon som socionom på Betelskeppet i Göteborg, ett arbete där man når ut bland hemlösa.

– Det är så härligt att få peppa människor och hjälpa dem mot ett drogfritt liv. Den kristna tron handlar inte bara om att ge vidare det kristna budskapet utan också om att hjälpa människors hela sociala situation. Tron är praktisk.

Text & Foto: Elisabeth Landin. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.