Skriv ut

Dan och Gittes liv fick en helt ny ton

Dan o Gitte640
Dan Ådahl har skrivit flera välkända kristna sånger, men för 20 år sedan lämnade han sitt

Dan och Gitte Ådahl slår sig ner vid bordet i kyrkans café. Kyrkans lokaler har blivit en välbekant miljö för paret, som för några år sedan inte hade en tanke på att engagera sig i Svenska Kyrkan.
Dan är bror till de sjungande bröderna Frank och Simon Ådahl. Han har skrivit flera välkända kristna sånger som via Franks sång nått en stor publik, bland annat Att lämna allt och En vanlig människa. I många år var han engagerad i Pingströrelsen, och en tid arbetade han halvtid i församlingen Gilead i Göteborg.
– Men för 20 år sedan gick jag ur rörelsen. Det var helt odramatiskt, inget bråk och ingen
bitterhet. Jag kände bara att jag var klar med den delen av livet. Jag hade blivit en orgelspelare, det var den etikett jag satte på mig själv. Men jag ville göra något annat. Så jag lämnade kyrkan – och trodde aldrig att jag skulle komma tillbaka.

Till kyrkan via mansgrupp
Även om han lämnade kyrkan så behöll han tron.
– Det gick väl upp och ner med troslivet. Jag lät inte tron växa på det sätt som den får göra idag. När du inte går till någon församling, så blandas tron upp med annat som du möter i livet. Då är det lätt att andra intressen tar över. Det är som ett träd. Om du inte vattnar och ger näring så får det svårt att överleva och att växa.
Egentligen är Dan mellanstadielärare, musiklärare och specialpedagog, men de senaste 13 åren har han arbetat som process och verksamhetsutvecklare. Häromåret fick han höra om en mansgrupp i Kungsbacka församling.
– Det var min arbetskamrat på Volvo Powertrain som skulle starta gruppen. Jag tyckte mest synd om honom, var rädd att han skulle få hålla sin mansgrupp ensam. Så jag åkte till den första träffen och fick träffa många härliga människor, bland andra kyrkoherden Joachim Holmgren.
Via mansgruppen fick Dan och Gitte kontakt med många nya människor, som var engagerade i församlingen.
– Aldrig trodde jag väl att jag skulle bli aktiv i Svenska kyrkan. Men jag tycker om
församlingens vision att alla i Kungsbacka ska få en personlig tro på Jesus. Och så gillar jag respekten för individen, jag får vara mig själv. Här träffar jag både människor som är avgjort kristna, och de som inte är det. Och jag känner att jag har en uppgift. Jag är inte det minsta rädd för att bli bara en pianospelare igen.

Skriver musik igen
När Dan lämnade kyrkan minskade också spelandet och låtskrivandet.
– Under många år skrev jag inte någon musik, eftersom jag inte kände att jag hade något att skriva om. Jag trodde att det var ett avslutat kapitel. Men nu är det plötsligt öppet igen. Jag har insett att musiken är en gåva som jag har fått och som jag ska använda, säger Dan och tillägger:
– Mina sånger har jag alltid gjort för mig själv, utan att ha någon tanke på att ge ut dem. De flesta låtar stannar vid pianolocket, men vissa sånger har Frank Ådahl lyft till en ny nivå och spelat in.
Mansgruppen lämnar han inte.
– Vi får lära oss att vi är perfekt utrustade för att tjäna Gud, det gäller bara att hitta sina gåvor. Vi inventerar våra liv, och så har vi olika teman, som tro, bön, Jesus och Himlen. Samtidigt blir det också en hel del diskussioner om hur vi är som män, och vad som förväntas av oss.
I gruppen skapar deltagarna en relation med Jesus, och försöker få den relationen att växa. En viktig del är bönen.
– Det härliga är att vi får så många bönesvar. Det är folk som har fått arbete och som fått hjälp i svåra situationer.
Själv har Dan fått flera tydliga fingervisningar.
– Gitte och jag ber i bilen varje dag, på väg till arbetet. Vi ber om stort och smått, om Guds ledning för dagen och för praktiska problem. Ibland när jag har trott att det ska gå åt skogen, så har jag fått uppleva hur Gud ingriper, hur allt bara har vänder och hela situationen löser sig.

Letat på fel ställen
För Gitte är det kyrkliga engagemanget något nytt.
– Jag har alltid trott på Gud och varit intresserad av sådant som man inte kan ta på. Men jag har letat på fel ställen, och inte förstått att man måste gå genom Jesus för att verkligen nå till Gud.
Gitte har bott i Italien i tio år. Där jobbade hon som sjöman och navigatör på en privat båt. När hon kom tillbaka till Sverige läste hon till zonterapeut men numera arbetar hon med administration och som undersköterska på en ögonklinik.
– De senaste två åren har det hänt mycket i mitt liv. När Dan kom med i mansgruppen, så började jag följa med till kyrkan. Det var en ny miljö för mig, men jag gillade det familjära
stämningen. Och så började jag upptäcka Gud på allvar.
Nu går Gitte en Alphakurs för att lära sig mer om den kristna tron.
– För mig har det blivit en Aha-upplevelse. Jag växte upp med mycket fördomar om kyrkan och om kristen tro. Som barn upplevde jag kyrkan som tråkig, men det måste jag ta tillbaka. Min syn på kristna människor har verkligen förändrats, och idag känner jag mig väldigt hemma i kyrkan. Det trodde jag aldrig för fem-sex år sedan.
Både Dan och Gitte har en stark längtan efter att få uppleva mer av Gud.
– Livet är så kort, och jag vill jag inte slänga bort det på något som är halvdant, säger Dan.
– För 20 år sedan kunde jag aldrig tro att jag skulle bli aktiv i Svenska Kyrkan. Det är helt otroligt. Men även om formen är lite annorlunda, så är det samma glädje. Och jag har fått hitta tillbaka till Gud.

Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.