Skriv ut

Emelie fann tron på Israelresan

Emelie620

Emelie Andersson tar emot i sin lägenhet i Huskvarna. Under sitt 23-åriga liv har hon hunnit bo på en rad platser. Grytgöl utanför Finspång, Valdemarsvik - och så i Indien. Till hösten flyttar hon igen för att gå på Harvest Centers bibelskola i Märsta. Men vägen dit har varit lång.


– Jag är uppvuxen i en kristen familj, och har alltid trott på Gud. Men jag levde inte som en kristen. Jag stod med en fot i kyrkan och en i världen.  Jag insåg att det inte var något bra sätt att leva, och jag bad att jag skulle få en längtan att leva för Jesus på allvar.
Bönesvaret kom för två år sedan när Emelies mamma skulle resa till Israel och Emelie bestämde sig för att följa med. Det var en resa som Trosgnistan i Bollnäs ordnade, och veckan i Israel kom att bli avgörande för Emelies liv.

 

Förändrades på insidan
– Jag kan inte peka på något speciellt tillfälle, men det hände något under resan. Jag kände hur saker ändrades på insidan, att jag tänkte på ett annat sätt. Det smög sig på, men när jag kom hem från resan såg jag mig själv som frälst.
– Tidigare upplevde jag det kristna livet som fyllt av tvång och regler, och jag gick ständigt omkring med lite dåligt samvete. Men när jag mötte Jesus på allvar förvandlades reglerna till val i livet. Jag känner att jag har en frihet och att jag själv får välja, men att jag vill välja rätt.
Under Israelresan frågade Emelie om hon kunde jobba som volontär i Indien. Hon fick kontakt med praktikanten Sara Mattsson, och ett halvår senare reste Emelie till Indien för att tillsammans med Sara hjälpa till i Trosgnistans Indienmission.
– Jag ville lämna det trygga Sverige och känna mig beroende av Gud.
Det fick Emelie verkligen göra. Hon fick nämligen problem redan på Bombays flygplats.
– Jag hade inga kontanter eller resecheckar med mig, bara ett kreditkort. Det första som händer är att jag tappar kortet. Så där står jag ensam i Indien, utan någon fungerande telefon med bara fem dollar i fickan.
För fickpengarna kunde Emelie ringa ett samtal till Sara. Hon ordnade så att en man kom och hämtade henne på flygplatsen. Emelie fick hjälp med övernattning och kunde låna pengar till den fortsatta resan.
Det var ett bevis på att Gud verkligen kommer att ta hand om mig under resan.

Växte i sin tro
Under en månad fick Emelie hjälpa till på barnhem, vara med på möten och se under och mirakel. Samtidigt kom att växa i sin egen tro och lät döpa sig i den indiska kyrkan.
– Sara blev en viktig vägvisare för mig. Vi kunde prata om allt, och hon gav mig enkla svar på saker som jag funderat på. Och pastorn som vi bodde hos blev min kristna förebild.
Emelie fick också berätta om sin tro för andra människor.
– Jag har alltid varit blyg och haft svårt att prata inför en grupp. Och jag är inte så haj på Bibeln. Men nu fick jag tala i olika kyrkor. Jag kan egentligen inte prata på det sättet, men Gud var med och hjälpte mig att hitta ord. Han använde mig och människor blev berörda.
I Indien hittade Emelie den längtan efter Gud som hon själv bett om.
– Jesus är människors enda hopp och de kastar sig desperat på Gud. Det var något som rörde mig mycket. På ett sätt är det svårt att vara kristen i Sverige. Vi lever i ett tryggt land där staten ger oss en grundtrygghet och därför känner vi kanske inte samma beroende av Gud. Men alla behöver Gud, både i Indien och i Sverige.

Under var vardagsmat
När Emelie kom tillbaka till Sverige gick hon med i en cellgrupp i föräldrarnas församling. Hon flyttade till Huskvarna, tillsammans med resekamraten Sara. Men snart packade hon resväskorna igen. I januari i år reste hon tillbaka till sin församling i Indien.
– Den här gången fick jag verkligen åka ut och tala i kyrkorna, men också berätta om min tro för människor som jag mötte.
– Vi fick be för folk hela tiden, och det hände så mycket. Under är vardagsmat där nere. Vi fick vara med om något varje vecka. Vi har en levande Gud och han kan verkligen göra under och mirakel, som när byhövdingen blev både frälst och helad, säger Emelie.
Emelie är tacksam över alla de erfarenheter hon fått under sina resor.
– Resorna har gett mig så mycket inspiration. När jag beslutade mig för att följa Jesus var villkoret att jag inte skulle ha ett tråkigt kristet liv, utan att jag skulle få se under och tecken och att jag med mitt liv skulle göra skillnad.

Text och Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.