Skriv ut

Bad till Gud om en livskamrat – fann varandra

2015 v51 livsberättelse
Fredrik och Therése har båda växt upp med den kristna tron som en naturlig del av livet. För några år sedan fick de uppleva hur Gud hjälpte dem att finna varandra. – Jag har i många år varit en troende kristen, men för ungefär tre år sedan beslöt jag mig för att på allvar lita på att Gud skulle svara på min bön om att få träffa en livskamrat, berättar Fredrik.

Många av oss som växt upp inom kyrkans värld har alltid kallat oss kristna. Vi har berikats med vänner, haft roligt med musik eller tonårsinnebandy och fått goda värderingar med oss på vägen. Så småningom har vi gjort våra val här i livet. Några har lämnat kyrklivet bakom sig då man tyckte att det var alltför grått och trist. Andra är ännu med.
Man umgås med vänner, sjunger, lyssnar på predikan, tror att Gud finns och ber till honom någon gång ibland. Men någonstans känner man att det finns någonting mer att få. Att det här med Gud kan vara mer än en flämtande tro eller ett litet hopp någonstans långt borta.

Inget vagt hopp
Therése och Fredrik Manneklint har, tills för några få år sedan ovetande om varandra, växt upp med den kristna tron. De har gjort varsin resa som givit dem upptäckten att det här med att gå tillsammans med Jesus, det är verkligare och säkrare än allt det som vi kan se med våra egna ögon. Att tro på honom är inte ett vagt hopp eller en sista utväg, utan en trygghet att bygga livet på.
– Min morfar Henning är en stor inspiration för mig. År 1946 beslutade han sig för att följa Jesus, men hans omgivning tvivlade på att det skulle hålla. Det har hållit genom alla år, i både med och motgång. Morfar kan intyga att Gud är trofast, säger Fredrik.
Makarna bor i Fredriks hemstad Sölvesborg, som ligger i västra Blekinge, där han jobbar som såväl fritidspedagog som ungdomspastor.
Therése är uppvuxen i andra änden av Blekinge, på ön Senoren i Karlskrona skärgård, och jobbar som sjuksköterska i Kristianstad. Även för hennes del har den kristna tron redan från början varit en naturlig del av livet.
– Jag fick lära mig om tron redan som barn på ett naturligt sätt. Jag har aldrig tvekat om att Gud finns, men relationen med honom har vuxit och blivit stark, säger Therése.

Tvivlade på bönesvar
Att de idag är gifta är ett häftigt bönesvar. För några år sedan satt de på tio mils avstånd, ovetande om varandras existens, och längtade efter att få möta kärleken. Tålamod är inte alltid människans bästa vän. Båda kan minnas dagar då de tvivlade på om bönesvaret om att träffa en livskamrat någonsin skulle komma.
Båda fick ett bevis på att Gud hör bön, men att hans tidtabell för olika händelser inte alltid stämmer överens med vår egen där allt ska ske på en gång.
En dag gjorde båda något som de inte brukade göra. De gick med i en kristen dejtingsajt.
– Vi började prata direkt och gick ur dejtingsajten efter bara någon dag, berättar de och ler.
Det är förstås en mäktig upplevelse att få uppleva att Gud lyssnar när vi ber. Även om den som inte vill tro gärna gör sitt bästa för att peka på slumpen när människor berättar om sina bönesvar.

Ledning i beslut
Gud har sagt i sitt ord att han vill få veta våra önskningar men för den sakens skull är det inte troligt att det står en lyxbil på garageuppfarten följande morgon om det är det vi ber om.
– Gud vet vad vi behöver. Jag ser hela tiden att han finns med i både stort och smått och har många gånger upplevt hans ledning när det gäller arbete och andra beslut i livet, säger Therése.
Många av oss bär på en längtan att få vara nära Jesus. Uppleva bönesvar och känna frid. Men hur gör man? Sköter Gud allting? Varför känner man ingenting när man tror och ber? Therése och Fredrik poängterar åter igen att det inte handlar om våra känslor utan om något säkrare än så.
– Det handlar inte om våra känslor, man kan verkligen lita på att det är på riktigt att Guds löften håller, säger makarna Therése och Fredrik Manneklint.
– Jag tycker att det är så befriande att läsa i Bibeln om hur Gud ser på mig. Allt är bara nåd, säger Therése.

Rätt fokus
Att dela tron med andra är väldigt viktigt, men det är också viktigt att ha egen tid med Gud. Läsa hans ord och be.
– Vi brukar börja dagen med att läsa i en andaktsbok. Då ställer man in rätt fokus för resten av dagen. Ibland gör vi det tillsammans, ibland var och en för sig då vi har olika arbetstider, säger Fredrik.
Det är också viktigt att vila i att vi aldrig får svar på allt här på jorden. Våga lita på att Gud inte bara finns utan också har en personlig kärlek och omtanke om varje människa.
– Man har alltid frågor och undrar ibland hur Gud tänker. Men när man i efterhand tittar tillbaka på saker inser man vilken omsorg han har, säger Therése.

En stund med Gud
Det är mänskligt att ibland fastna i sina tillkortakommanden. Lätt att tro att andra människor ständigt lyckas med det mesta. För Gud finns inga hopplösa situationer. Vägen till honom är öppen.
– Gud kan vända allt, han ser till vårt hjärta, säger Fredrik.
Therése och Fredrik brinner för att uppmuntra andra människor att prova Jesus. Det handlar inte om en religion som är ett intresse som passar en del utan om att en relation med Jesus är det bästa för alla människor oavsett vem man är och hur man har det.
– Hur det än är så hjälper det alltid att ta en stund med Gud, det ger andra perspektiv på situationen, säger Therése.

Ola Karlman. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.