Skriv ut

Victoria mötte Gud i skolan

victoria620

Victoria, 16 år, är en glad, positiv och energisk tjej som drömmer om att bli politiker en dag. Men en tuff start på livet gjorde henne deprimerad och hon kom efter i skolan. Men allt förändrades när hon bytte skola och mötte Jesus.

När Victoria var 10 år gammal skilde sig hennes föräldrar. Tiden beskriver hon som mycket tuff, deprimerande och jobbig. Föräldrarna bråkade hemma, hon halkade efter i skolarbetet, och det var inte lätt att vara en ensam kristen på en kommunal skola i hennes ålder.
– Min mamma förstod att jag behövde få en bättre start på livet. Hon föreslog därför att jag skulle byta till en kristen skola där jag kunde få mer stöd.

Victoria började i Södermalmskyrkans Kristna Skola samma år som skilsmässan blev ett faktum. Kontrasten till den förra skolan kunde inte ha varit större. Här brydde sig lärarna om eleverna på ett mer äkta sätt.

– Lärarna på kristna skolan brydde sig verkligen. De hjälpte och stöttade mig när jag hade det som tuffast. Min klassföreståndare följde exempelvis med mig till mötena på Socialtjänsten man brukar ha när ens föräldrar skiljer sig, min förra klassföreståndare struntade i dessa möten. Dessutom hjälpte lärarna mig att komma ifatt med allt skolarbete jag missat i min förra skola.

 
Förnyad relation
På nya skolan mötte Victoria Jesus på ett nytt sätt. Hon började be och läsa Bibeln, och utvecklade en egen relation till Gud. Den trygga miljön gjorde att hon kunde vara sig själv och leva ut sin tro öppet. Men hon betonar att beslutet att ta ett steg längre i den kristna tron var helt och hållet hennes.
– Det var ingen som tvingade mig att bli en kristen eller att be till Gud. Det var mitt eget beslut. På kristna skolan togs min tro på allvar, vilket gjorde att jag kunde utveckla en egen relation till Jesus. På min förra skola var det inte lika lätt att vara kristen, det behövdes mycket mod. Nu kunde jag vara den jag ville vara.


Hon berättar att en egen relation till Gud för henne inte främst innebär att gå till en kyrkobyggnad på söndagen, utan att i ensamhet umgås och lära känna Jesus genom bön.
– Samma relation som jag har med min bästa kompis har jag nu med Gud, fast ännu bättre. Bön är väldigt viktigt för mig, det är bönen som är vägen till att lära känna Jesus mer. Jesus betyder allt för mig idag. Han har hjälpt mig igenom svåra stunder i livet. Skilsmässan blev mycket lättare eftersom Jesus tröstade mig hela tiden. Jag skulle inte vilja byta ut Jesus mot något i världen.

 
Politikerdrömmar
I höst ska Victoria läsa samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning ekonomi på Mikael Elias gymnasium i Stockholm. Hennes drömplan är att plugga statsvetenskap på universitet för att sedan bli en politiker.
– När jag var liten beundrade jag politiker. Jag har därför alltid velat bli en sådan. Men det är en lång väg att gå förstås. Men jag vill åtminstone stanna kvar här i Sverige för att påverka samhället till det bättre på ett eller annat sätt.


Innan Victoria mötte Jesus säger hon sig vara så blyg att hon knappt vågade säga sitt namn när någon frågade henne vad hon hette. I dag är Viktoria så pratglad att ingen som träffar på henne kan undgå att se att hon äger stora chanser att bli just en folkkär politiker.

Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.