Skriv ut

”Tacksamhet blev nyckeln till helande”

2014 v23 kristet REPORTA
Nancy Eurell drabbades av svår artros som gav henne smärta i stora delar av kroppen. Men genom att få en ny förståelse av Guds löften och Jesu seger på korset blev hon successivt helad. Idag kan hon till och med springa.

Nancy växte upp i en pastorsfamilj i Seattle i USA. Hon lärde känna svenske Per-Olof under en missionsresa till Sverige och han och Nancy gifte sig ett år senare. Efter tre år fick Per-Olof jobb i Sverige och de flyttade hit med sin ettårige son. Nu har Nancy bott här i 26 år.
– I Sverige blev jag lovsångsledare i Pingstförsamlingen i Märsta. Under några år var jag även anställd som musikpastor, berättar hon.

Svåra ryggsmärtor
Ända sedan tidiga tonåren har hon haft problem med ryggsmärtor. Hon fick ofta svåra ryggskott och hade svårt att gå.
– På idrotten var det jättejobbigt för mig att springa och även att gå långa sträckor var svårt. Jag började gå till en kiropraktor som behandlade mig. När jag fick ryggskott tvingades jag ofta vara sängliggande i en vecka.
Ett liv med kronisk smärta var Nancys vardag. Efter att ha gift sig kämpade hon med att klara av att både arbeta och ta hand om barnen. Men hon lärde sig att hantera smärtorna genom att fokusera på andra saker.
När hon 38 år gammal slutligen sökte läkarhjälp visade det sig att hon var född med instabila höftleder. Det brukar man normalt kontrollera hos nyfödda flickor, men av någon anledning missade man det. Nu fick hon genomgå två höftledsoperationer med ett års mellanrum. Efter en lång tids rehabilitering blev hon helt smärtfri i ryggen och höfterna.
– Efter det kunde jag gå hur länge som helst utan smärta och jag fick ett nytt liv, säger Nancy.

Drabbad av reumatism
Men friheten varade bara i två år. Sedan började hon få ont i både ryggen och i sina leder. Knäna svullnade upp, fingrarna blev stela, nacken och axlarna värkte.
– Det var en fruktansvärd smärta. Det var värst på morgnarna då det tog mig ungefär en halvtimme att kunna resa mig ur sängen, eftersom jag inte kunde räta på ryggen. Alla leder var stela och värkbrutna.
Nancy fick göra en ny röntgen och fick därefter diagnosen artros. Ledgångsreumatism är en obotlig autoimmun sjukdom och det finns bara viss smärtlindrande medicin, förklarar Nancy.
– Jag har alltid trott på att Gud helar och gick fram för förbön många gånger. Jag visste att Gud vill och kan bota, men jag förstod inte riktigt hur man tar emot ett helande, menar Nancy.
– Det står i Bibeln att Jesus tog all vår smärta på korset och att vi blir helade genom hans sår. Jag undrade varför jag inte blev helad och till slut blev jag arg. Det var inte Guds fel, utan måste vara något som jag själv missat, trots att jag hade övertygelsen att Jesu seger på korset var fullkomlig.

”Du har det redan”
Hon sökte i Bibeln efter löften som hade med helande att göra. Nancy lyssnade också mycket på en förkunnare som heter Andrew Wommack. Han har en undervisningsserie och en bok som heter ”You´ve already got it” som kan översättas med ”Du har det redan”.
– Pastor Wommack sa att Gud vill att vi ska vara friska. Precis som Gud inte vill att någon ska gå förlorad, vill han heller inte att någon ska lida. Det finns ingen mening med smärta och sjukdom. Vi är redan helade genom Jesu död på korset. Det enda vi behöver göra är att ta emot i tro genom Guds nåd. Helande är till för alla och handlar inte om vår egen prestation. Jesus tog vår smärta på sig.

Tacka Gud för helande
– När jag läste Efesierbrevet 1:17-20 började jag be om att Gud skulle ge mig en uppenbarelse om hur väldig hans kraft är för oss som tror. Jag började förstå att hela uppståndelsens kraft finns på insidan av mig genom den Helige Ande.
Nancy bad på ett annat sätt efter detta. Hon tackade Gud för att han redan hade botat henne, i stället för att be att Gud skulle hela henne. Hon blev övertygad om att Guds Ord var mer sant än smärtan hon kände i sin kropp, poängterar hon.
– Jag började också tänka och tala på ett nytt sätt och mina tvivel försvann. För man kan faktiskt ha tro och otro samtidigt, säger hon. Jag började tala ut Guds löften om helande och liv över min kropp.

Vaknade utan smärta
Under tiden bytte Nancy läkare och han bokade tid för en ny röntgen. Samma morgon som hon skulle röntgas vaknade hon upp utan samma intensiva smärta i kroppen.
– En vecka senare ringde läkaren och berättade att det inte fanns några som helst spår av artros i min rygg längre. All smärta i kroppen försvann successivt. Det tog tre veckor innan jag riktigt kunde förstå vad som skett. Då först förstod jag att jag hade blivit helad, säger Nancy med glädje i rösten.
– Sedan dess har smärtan kommit tillbaka vid ett par tillfällen, men då har jag stått fast vid Guds Ord, talat ut Hans löften och smärtan har lämnat mig igen. I dag kan jag till och med springa.

Angelica Victorin. Med tillstånd av tidningen Inblick.


INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.