Skriv ut

– I min tro hämtar jag styrka och inspiration

2013 v43 -  kristet reporta
Sångerskan Sonja Aldén släppte i onsdags ett nytt album med psalmer och andliga sånger. – Jag ser andlighet som Guds närvaro i livets samvaro. Min tro är något som alltid finns med mig. Där hämtar jag styrka och inspiration, berättar hon i en intervju för Inblick.

Även om Sonja Aldén alltid sjungit var det låten För att du finns i Melodifestivalen 2007 som gjorde att många svenskar tog henne till sitt hjärta. Låten toppade Svensktoppen i hela 26 veckor. Sedan dess har Sonja släppt en rad skivor och varit en flitig gäst i olika tv-program. Senast ledde hon en kör i årets upplaga av Körslaget.
Många av de sånger hon framfört har haft en ton av andlighet i sig. Och nu lyfter hon andligheten mer än någonsin. I onsdags släpptes nämligen den nya skivan I andlighetens rum, med psalmer och andliga sånger.

Ifrågasatte sin tro
För Sonja själv har tron alltid varit en viktig del av livet.
– Min mamma är varmt troende katolik och säkert färgade det även min uppfostran. För mig var det självklart att tro på Gud. Men när jag blev äldre, omkring millennieskiftet, så gick jag igenom en period av ifrågasättande. Jag funderade kring vad jag egentligen tror på. Jag ville på något sätt sätta tron på prov.
– Jag kunde inte annat än att hoppas att mina tankar och böner nådde fram och att jag skulle få svar. Att jag skulle få visshet och känna en övertygelse.
Det blev en process som kom att vara under en längre tid och landade i en starkare tro.
– Det var en miljon olika små skäl som gjorde att jag kände att jag blev tryggare i min tro. Jag tror verkligen, jag vill tro och jag fick ett lugn i min tro. Visst finns det mycket som jag kanske aldrig får svar på, men det finns också en befrielse i att man inte behöver veta allt, säger Sonja och konstaterar att hon säkert kommer att fortsätta brottas med tankar om tron genom hela livet. Det känns både viktigt och nyttigt.

Ödmjuk inför andras tro
Samtidigt påpekar hon att hon inte vill tvinga på någon annan sin egen tro och livssyn.
– Jag är ödmjuk inför att vi alla är och tror olika. Att man kan ha olika syn på saker och ting beroende på bakgrund och livserfarenheter. Bara för att jag tror en sak behöver det inte vara mer sant än någon annans tro. Att ha olika syn kan också leda till intressanta reflektioner och diskussioner. Man undviker trångsynthet.
Precis som Sonja fick tron med sig från barnsben, så har hon alltid älskat att sjunga, och hon har alltid hållit på med musik.
– Det är min passion. Från början var det en hobby, som sedan kom att bli mitt liv och mitt yrke. På min senaste skiva känns det härligt att få kombinera min tro och min musik lite mer, låta dessa livsingredienser blanda sig lite.

Tonsatte bibelverser
Upprinnelsen till skivan "I andlighetens rum" kom för ett år sedan då Sonja sjöng in ett spår för en alternativ julskiva åt Frälsningsarmén. Hon trivdes bra med både producenten Ollie Olson och med musikerna och berättade att hon länge burit på en längtan att göra en skiva med andliga sånger.
Tillsammans gav de sig i kast med projektet och nu släpps skivan som innehåller kända psalmer som Lina Sandells Blott en dag och Bred dina vida vingar. Där finns också Dan Anderssons Omkring tiggar´n från Luossa, Fred Åkerströms Jag ger dig min morgon, Tomas Andersson Wijs Om det var Gud och Ted Gärdestads I den stora sorgens famn.
I en av sångerna på skivan, Kärlekens lov, har Sonja tonsatt de välkända bibelorden om kärlek från Första Korintierbrevet i Bibeln.
– Det är en text som man ofta hör, inte minst på bröllop. Det är fantastiska ord, en hyllning till kärleken, men de riskerar att bli som en ramsa eftersom man är så van att höra dem. Jag hoppas att sången ska belysa orden så att man kan höra dem på ett nytt sätt.
Sonja får allt fler förfrågningar att sjunga i kyrkor. Och det gör hon gärna.
– Jag tycker om kyrkorummet. Rent akustiskt, men också för att det blir så intimt och nära. Musiken och texterna får ett starkt fokus.
Releasekonserten hölls i gamla Skeppsholmskyrkan och framöver lär det bli en hel del kyrkokonserter. Närmast väntar visserligen julturnén med Jessica Andersson och Magnus Carlsson, men efter det – till våren – blir det en stor kyrkoturné runt om i landet.

Lyfta fram andlighet
Sonja hoppas med sin skiva och konsertturné att kunna lyfta fram andligheten.
– Andlighet kan vara så mycket. Jag ser det som Guds närvaro i livets samvaro. Som en känsla av att det finns något större. För mig själv är tron något som finns med mig hela tiden. Som jag hämtar styrka ur, och inspiration att försöka vara en bra människa.
– En del som hör mig sjunga frågar om jag är kristen. Andra kanske tänker på och tillägnar samma sång till sin mamma, sina barn eller sin livskamrat. Det är roligt att höra människors olika upfattningar, för då märker jag att personen i fråga tolkar mina sånger utifrån sin egen tro eller varande.
– För mig är det viktigaste att människor kan ta till sig det jag sjunger om, och att jag kan beröra med min musik. Om sedan någon tillägnar mina sånger till Gud, så tycker jag bara att det är underbart att det kan få vara så.
På varje skiva som Sonja har gjort har hon lyft fram ett tänkvärt citat. Den här gången blir det ett citat som har blivit något av ett riktmärke för hela Sonjas liv: ”Många säger att de tror att de vet, jag säger att jag vet att jag tror.”

Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.


INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.