Skriv ut

Suzette Hattingh reste sig från rullstolen

2013 v34 -  kristet reporta
Hon reser jorden runt för att berätta om Jesus och be för sjuka. På fredag besöker hon Sverige för att tala i Globen under jättesatsningen Gospel Night. Men Suzette Hattingh har också en egen livskamp att utkämpa. En misslyckad operation satte henne i rullstol, och det tog ett och ett halvt år innan hon – med Guds hjälp – stod upp igen.

Suzette Hattingh är tyska, men växte upp i Sydafrika.
– Det var ett kristet hem, men det kristna livet handlade bara om tradition. Det fanns ingen relation med Gud, och Jesus betydde ingenting för mig. Det var först när jag arbetade som sjuksköterska och såg patienter som dog, som jag verkligen började fundera på livet efter detta, berättar hon i en intervju med Inblick.
Efter tre nätter med en och samma mardröm bad hon att Gud skulle gripa in. Det gjorde han. Suzette fick en relation med Jesus, som totalt kom att förvandla hennes liv.

16 år med Bonnke
Suzette Hattingh blev ett välkänt namn över hela världen i samband med att hon från 1980 till 1996 arbetade i Reinhard Bonnkes organisation Christ for all Nations.
Hon förberedde de stora kampanjerna genom att dra igång lokala förbönskampanjer och involvera de lokala församlingarna i bön.
Idag arbetar hon i den egna missionsorganisationen Voice in the City. Men passionen för bön har hon kvar. Hon reser runt och undervisar om bön och om helande. Hon leder stora möteskampanjer, men jobbar också med gatuevangelisation.
– För mig är det inte viktigt om det är stora kampanjer eller små sammanhang. För det startar alltid med en människa. Gud älskar varje människa. När vi delar Guds ord med människor får vi se fantastiska tecken och under. Oavsett om människor blir helade från en tumör eller blir helade i hjärtat i ett möte med Jesus, så handlar det bara om Gud. Allt är Guds verk.

Hamnade i rullstol
Mitt i förbönen för andra fick Suzette Hattingh utkämpa en personlig livskamp. Den startade för fem år sedan när hon skulle genomgå en mindre operation i sitt ben.
– Tanken var att jag skulle vara på benen efter ett par veckor, men läkaren gjorde fel och 87 procent av nerverna i mitt ben förstördes. Även själva benet skadades allvarligt. Detta ledde till tre nya operationer och jag hamnade i rullstol.
Suzette blev helt beroende av rullstolen, och läkarna pratade om att amputera benet. Men så fattade hon ett beslut.
– Jag satt på sängkanten och bad till Gud. Jag sa att mina ben har förändrats, men inte min kallelse. Jag beslutade mig för att fortsätta predika helande, och jag började resa över hela världen och hålla kampanjer – trots att jag själv satt i rullstol. För jag insåg att Guds välsignelse inte var beroende på om jag kunde gå eller inte, den var bara beroende på Guds ord.

Reste sig från rullstolen
Årsskiftet 2009/2010 hade Suzette en kampanj i Finland. Under ett möte där grep Gud in i hennes liv.
– Jag kände hur kraften kom tillbaka i mina ben. Jag fick hjälp att ställa mig upp, och det var första gången sedan operationerna som jag stod på mina ben. Musklerna var dåliga och det krävdes mycket övning för att komma tillbaka. Men jag kastade kryckorna, och det blev aldrig någon amputation.
Det var inte första gången som Suzette fick uppleva Guds helande. 1995 drabbades hon av svår bröstcancer.
– I samband med en gudstjänst blev jag totalt helad, på ett enda ögonblick.

Älskad av Gud trots allt
Suzette upplever att åren i rullstol har gett henne många nya livserfarenheter. Hon har fått uppleva att hon är lika älskad av Gud, oavsett omständigheterna, och att hon inte klarar något i sin egen kraft. Hon ser också hur hennes egna erfarenheter av sjukdom och helande uppmuntrar andra.
– Människor ser inte på mig som en stor Gudskvinna utan som en liten människa med problem, men som är älskad av Gud och som Gud kan använda, trots omständigheterna.
Hon berättar att hon i våras predikade i USA och att hon upplevde att hon skulle visa en bild av när hon satt i rullstol. Efter gudstjänsten kom en kvinna fram. Hon hade suttit i rullstol i 17 år och berättade att hon känt sig så värdelös.
– Först när hon såg bilden av mig i rullstolen förstod hon att hon var älskad av Gud och att Gud kan använda henne lika mycket, oavsett om hon sitter i rullstol eller inte. Hon konstaterade att hon hade kastat bort 17 år av sitt liv på att känna sig värdelös.
– Gud har inga favoriter, Jesus dog för alla, och bryr sig om varje människas behov.

Passion för Sverige
I måndags kom Suzette Hattingh till Sverige och på fredag är hon huvudtalare under Södermalmskyrkans och Kanal 10:s stora satsning Gospel Night i Globen i Stockholm. Och hon har stora förväntningar på vad Gud ska göra under kvällen.
– Allt började med en passion för Sverige och att jag upplevde att Gud hade ett speciellt syfte och tanke med Sverige. Det här kommer inte bara att bli en kväll i Globen, det är ett event som kommer att påverka nationen. Vi tror att Gud ska röra vid landet, röra vid människor och hela människor. Jag är övertygad om att Gud kommer att använda den här kvällen för att röra vid och förändra människors liv.


Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.


INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.