Skriv ut

Torben ber för sjuka på köpcentret

2012 v.20 - kristet reporta
På köpcenter och gågator, på biblioteket och Mc Donalds. Där finns den danska evangelisten Torben Søndergaard och ber för sjuka. Och mirakler händer hela tiden.

– Vi måste tillbaka till Bibelns ord och den barnsliga, radikala tron att Gud kan använda alla. Under och tecken händer inte bara långt borta, det händer här.
En kvinna i Helsingborg har haft ont i axeln i ett års tid. Efter en kort förbön på köpcentret provar hon att vrida armen igen. Hon gör stora ögon, tar sig för munnen och ropar ut: ”Helt seriöst. Jag känner ingenting. Skojar ni med mig eller?”
Det är bara ett av hundratals helandeunder som Torben Søndergaard har varit med om, och som han dessutom filmat och publicerat på youtube. Idag är bön för sjuka och helandeunder en del av Torbens vardag. Men så har det inte alltid varit.

Som eld genom kroppen
– Jag växte upp på Jylland och döptes och konfirmerades i danska statskyrkan, men annars gick jag aldrig till kyrkan. Min livsförvandling startade med att en god vän blev frälst. Jag trodde att han blivit hjärntvättad och hamnat i någon farlig sekt. Men samtidigt var jag nyfiken, och följde med honom till kyrkan.
– När de talade i tungor och lyfte sina händer tänkte jag att jag var nog den enda normala människan som var där. Men jag märkte att de hade något som jag inte hade.
Torben gick fram för att ta emot Jesus som sin frälsare.
– Något hände. När talaren bad och lade handen på mitt huvud kändes det som en mäktig eld som gick genom hela min kropp. Det är svårt att beskriva, men det jag upplevde var så verkligt. Det var den femte april 1995, och den dagen blev mitt liv förvandlat.
– Tidigare hade jag varit rädd för att dö, nu blev jag på ett ögonblick av med all dödsångest. Tomrummet inom mig blev fyllt, och jag hittade meningen med livet.

Provade – och det fungerade
Åren gick. Torben tyckte inte att hans liv var lika radikalt som det han läste om i Bibeln, och han såg inga helandeunder.
– 2001 bestämde jag mig för att fasta och söka Gud. Då upplevde jag att Gud kallade mig till att tala ut hans ord, utan kompromisser.
– Jag började också be för sjuka. Jag läste i Bibeln, och sedan bara provade jag. Och det fungerade!
Torben började be för människor i Jesu namn – överallt. Och folk blev helade.
– Första året blev 150 personer helade. 30 av dem slängde sina kryckor.

Helande sprids på nätet
Ibland ber Torben i kyrkor och församlingar. Men framför allt ber han på gator och torg, på shoppingcenter och på Mc Donalds. Ofta har han en kamera med sig för att filma helandeundren. Filmerna sprids via hemsidorna thelastreformation.com och oplevjesus.dk samt via youtube.
– Jag tycker att det är mycket lättare att be på gatan, för där är människor mer öppna. Jesus säger ju också: Gå ut, i hela världen. Det betyder att vi måste lämna kyrkobyggnaderna och gå ut där folk är.
Och folk blir helade – överallt.
– Under de sista åren har vi sett människor som blivit helade från dålig hörsel, yrsel, migrän, cancer, benbrott, dålig rygg och knän, allergi, smärtor efter operation, trasiga leder, reumatism med mera.
– Flera har upplevt att depression, psykiska problem och ångest har försvunnit. För evangeliet är sant. Jesus helar och frälser människor idag. Men evangeliet är också sant när det gäller synd, dom och Helvete. Därför talar jag klartext. För min önskan är att människor inte ska gå under, utan komma till tro på Jesus.

Profetiska drömmar
Torben lever idag ett liv där han gör det som han upplever att Gud, genom den helige Ande, vill att han ska göra. Och han uppmuntrar andra kristna att göra detsamma.
– För två år sedan drömde jag att jag fiskade och fick fiskar som såg lite märkliga ut. Jag upplevde hur Gud talade till mig genom drömmen och sa att jag skulle tala till utlänningar – i Danmark.
– Jag bad att det skulle bli så. Och 20 minuter senare fick jag ett mail. Det var från en pakistanier i Köpenhamn som ville att jag skulle komma. Jag åkte dit och träffade 20 pakistanier, framför allt kulturkristna och muslimer. När vi bad blev en man blev helad från en knuta och en kvinna fri från demoner. Idag är nio av dem döpta i vatten och helig Ande, och de utgör grunden till en pakistansk församling. Allt detta hände på grund av en dröm.
För tre månader sedan hade Torben en ny dröm. Han drömde att han stod i en statskyrka, klädd i prästkläder, och att prästerna välkomnade honom för att lära församlingen att be för sjuka.
– Jag visste att drömmen var från Gud, och bara några timmar senare fick jag ett mail från en statskyrkoförsamling som ville att jag skulle komma dit och undervisa om förbön. Det gjorde jag, och sedan åkte vi ut till ett köpcenter, tillsammans med prästen, och praktiserade.

Konfirmander bad för sjuka
För Torben ber inte bara själv. Han vill också få andra att börja praktisera förbön, och tar därför med sig andra kristna, som aldrig tidigare bett för sjuka.
– Nyligen var jag ute med tre konfirmander. På en timme blev tio personer helade. Då bad jag för de två första personerna, och sedan bad tjejerna för resten. Sen fortsatte tjejerna själva, utan mig. För det har inget med mig att göra, och inget med tjejerna att göra. Det handlar bara om Gud och vad Gud gör.
Torben har flera exempel på vad som händer med människor som får praktisera sin tro – och se att det fungerar.
– Jag träffade en man som gått till kyrkan i hela sitt liv, men aldrig sett människor bli frälsta eller helade. Han följde med ut och bad, och fick se och uppleva mirakel. Han blev så tänd att han nu är ute varje vecka, och får se Gud hela människor varje gång. Tillsammans med sin hustru har han också under det sista året fått leda tolv människor till en tro på Jesus. Även de är ute och ber för sjuka idag. Totalt har vi på ett år döpt över 100 personer. Det bara växer och växer.

Händer här och nu
Inom kort kommer en av Torbens böcker, Den sista reformationen, ut på svenska genom förlaget XP Media.
– Boken handlar om vad kyrkan egentligen är. Många saker som vi förknippar med kyrkan bygger inte på Bibeln. Jag tror att vi måste tillbaka till Bibelns ord och till den barnsliga, radikala tron. De första lärjungarna var radikala och överlåtna. Det behöver vi också vara. Vill vi göra människor till lärjungar kan vi inte bara undervisa, då måste vi också ut och praktisera.
Genom filmklippen på internet vill Torben visa att något är på gång.
– Det händer inte bara mirakel långt borta, det händer här. Och det hände inte bara för 2000 år sedan, utan nu. Vi behöver få tillbaka den enkla, naiva tron. För Gud kan använda alla, och Jesus är den samme igår, idag och för evigt.


Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.