Skriv ut

Diskjockeyn Reza fick nytt liv

2012 v.07 - kristet reporta
Reza Afzali är diskjockeyn och musikern som fick möta Jesus. Idag ser hans liv helt annorlunda ut än för bara några år sedan. Och musiken har fått en annan betydelse. – Musik är ett kraftfullt vapen som går rakt in i hjärtat på människor och som styr människors känslor. Det är ett vapen som den onde använder för att förstöra människor, men det är också något som vi kristna ska använda för att prisa Jesus.

Rezas historia börjar i Iran, men sommaren 1988, som elvaåring, lämnade han sina föräldrar och ett hemland präglat av krig och oroligheter för att flytta till sin syster i Sverige.
– Sverige har varit bra för mig, jag kan inte klaga. Men jag hade en hård bakgrund och jag var inte en särskilt snäll kille.
Diskjockeyn Reza fick ett nytt liv
Reza bodde en tid tillsammans med sin syster, men det fungerade inte så bra. Systern var kristen och kunde inte acceptera Rezas liv som fick allt fler kriminella inslag. Så Reza fick ta över lägenheten medan systern skaffade sig en ny bostad.
– Jag bodde själv under några månader. Då gick jag i nian. Men det gick inte i längden. Det var stökigt och oroligt, så socialen grep in och tog hand om mig och jag fick komma till ett hem.

Rock ´n´ roll-livet
Reza har alltid gillat musik. Han gjorde sig tidigt ett namn som diskjockey och spelade dessutom gitarr och bas i olika band. Så småningom blev det jobb i skivaffär, och Reza drev under en tid egna klubbar.
– Jag levde rock ´n´ roll-livet. Det var droger, musik och nattklubbsliv som gällde.
Men det livet kunde inte göra honom lycklig.
– Jag kom till en punkt då allt kändes meningslöst. Så jag började leta i olika typer av filosofier och religioner. Buddhism, ockultism och annat.
Gud ville Reza inte veta av.
– Jag har alltid vetat att det finns en skapare, men jag ville inte tro på honom. Gud för mig var islams Gud, och den guden gillar jag inte alls. Den är stolt, aggressiv och har ingen som helst nåd. Jag byggde upp ett hat mot Gud. Ingen fick prata om Gud i mitt hem, eller i min närvaro. Om någon ändå gjorde det, så började jag argumentera för att bevisa att han hade fel.

Hittade inga fel
Men när Reza började läsa om Jesus mötte han en person som han inte kunde kritisera.
– Jag ville verkligen hitta fel på Jesus, så att jag kunde argumentera mot honom. Men jag kunde inte hitta något fel. Jag letade information både i Bibeln och i Koranen. Men till och med hans fiender sade att de inte kunde hitta några fel på honom. Och det kunde inte jag heller.
– När jag läser om andra som påstått sig vara heliga, som Buddha eller Muhammed, så hittar jag så mycket smutsigt och orent i deras liv. Men Jesus var perfekt och helig.
Reza hade en vän som var uppvuxen i ett kristet hem.
– När han frågade mig rakt ut om jag trodde på Gud, så svarade jag nej och kom med en rad klassiska ateistiska argument. Men något hände inom mig. Jag kunde inte sluta tänka på det.

Gud öppnade ögonen
– Jag började få drömmar, hemska mardrömmar som definitivt inte kom från Gud, och jag fick uppleva overkliga saker. Det kändes som om Gud haft sin hand över mig, men att han för en tid tog bort sin hand för att jag skulle börja fatta. Och jag började få perspektiv på den spirituella världen.
Reza kände sig deprimerad och ständigt trött. Han fortsatte spela, ta kokain och röka på. Men han började även läsa Bibeln.
– Jag tror att Gud öppnade mina ögon. Och så var det en vän som vittnade för mig en gång. Han hade drömt att jag hade fått en dröm, och han kunde beskriva drömmen för mig. Allt stämde och det fick mig att börja läsa Bibeln.
– Jag förstod att allt som jag hållit på med var fel. Det måste ha varit Guds ande som ledde mig till de slutsatserna.

Kapitulerade
Samtidigt började Reza må dåligt av rock ´n´ roll-livet.
– Sista spelningen var i Belgien. Då upplevde jag hur Gud öppnade mina andliga ögon, jag fick för mitt inre se hur demoner tryckte ner människor och pressade dem med depression och negativitet. Jag kände mig spyfärdig. Jag kände att jag klarar inte det här. Det är inte rätt, det är inte det här som Gud vill att jag ska göra.
Till sist kapitulerade Reza och tog emot Jesus i sitt hjärta. Det är drygt tre år sedan nu.
– Jag förstod att jag gjort fel, men att Jesus redan hade betalt för mina synder på korset. När jag accepterade det, då blev Jesus min herre.
Reza sökte sig först till kristna församlingar som såg ut som nattklubbar – en miljö som han var van vid.
– Men jag tyckte inte om det. Jag var inte ute efter det häftiga, utan efter Guds ande. Jag ville vara där Guds ande finns och verkar.

Faderns röst
Idag är han aktiv i Malmö International Church.
– Det är en församling som inte bara tänker på sig själva, utan på andra. Som har en hand ute i världen, och vill hjälpa människor i samhället. Det gillar jag.
När Reza kom till församlingen upplevde han en frid på insidan som gjorde att han ville stanna. Men han fick också en annan bekräftelse på att han hittat rätt.
– Jag fick faktiskt höra Gud Faders röst säga att jag skulle stanna här. Det är inte ofta man hör den rösten. Till skillnad från Jesus eller den helige Ande som har en väldigt mjuk röst, så är Faderns röst som åska i öronen. Då skälver man i hela kroppen.
Idag jobbar han med lovsångsteamet, är ungdomsledare, hjälper till på LP-kvällar och ansvarar för ljudet i kyrkan. Sedan leder han också en växande cellgrupp.
Reza älskar fortfarande musik och gör musik, men han använder den på ett annat sätt.
– Musik är ett kraftfullt vapen . Den går rakt in i hjärtat på människor och styr människors känslor. Det är ett vapen som den onde använder för att förstöra människor. Men det är också ett verktyg som vi som kristna ska använda – för att prisa Jesus.


Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.