Skriv ut

Anneli får förmedla ord från Jesus

2012 v.06 - kristet reporta
– Alla som verkligen vill kan få höra ord från Gud. Det är Anneli Pierrou övertygad om. Hon kom till Arkens Bibelskola som en extremt blyg 18-åring, med en längtan att få höra Jesus tala. Skolan kom att förvandla hennes liv, och idag är hon själv med och förmedlar ord från Gud till andra.

Anneli Pierrou är uppvuxen i ett kristet hem och redan som barn blev kyrkan en hemtam miljö.
– Jag har ingen direkt frälsningsupplevelse, utan ser det mer som att jag alltid har varit en kristen.
Efter gymnasiet kom hon inte in på den högskoleutbildning hon hade sökt, och istället bestämde hon sig för att under ett halvårs tid gå bibelskola hos församlingen Arken i Kungsängen.
– Jag ringde och frågade om det var okej att bara gå ett halvår eftersom utbildningen var på minst ett år. Det var det, så jag åkte dit – yngst och definitivt blygast av alla bibelskolelever. Men när jag väl var där ville jag bara fortsätta, så det blev tre år på Arken.

Vill höra Jesus tala
Inför bibelskolan hade hon en stor önskan – att få uppleva hur den helige Ande talade till henne.
– Jag hade varit på massvis av möten, och hört att ”Jesus har sagt…”, ”Den helige Ande säger att…”, ”Jag upplever att Gud vill…” Men jag ville inte bara få berättat för mig vad andra hade hört, jag ville höra det själv. Jag tyckte det var orättvist att inte jag kunde höra något direkt från Jesus, och att få den direktkontakten var min stora längtan och önskan med bibelskolan.
På Arken fick Anneli bra undervisning och lärde sig mycket.
– Men det som verkligen förändrade mitt liv, det var praktiken.
Till Arken kom människor som ville ha förbön. De träffade då en förebedjare i ett enskilt rum. Parallellt med bönen satt 8-9 bibelskolelever i ett annat rum med uppgift att be för samma person. Den enda information de fick var ett förnamn, och ibland var det dessutom fingerat.

Tankar i huvudet
– Jag var enormt blyg och vågade inte be högt i grupp, för det tyckte jag var läskigt. Jag var inte heller van vid att be så länge. Nu bad vi under cirka en timmes tid för tre personer. När vi bett en stund frågade förbönsledaren om det var någon speciell tanke eller känsla som vi fått i samband med förbönen för personen.
– Efter ett tag började det komma tankar i mitt huvud under tiden som jag bad. Jag vågade inte säga något högt – jag var alldeles för blyg – men sedan fick jag höra andra som berättade om samma tankar som jag hade fått. För mig blev det en bekräftelse på att det som jag känt verkligen kom från Gud.
Det här hände flera gånger, och så småningom vågade Anneli berätta om sina tankar.
– Då fick jag se att andra nickade, de hade upplevt samma sak – och det blev ännu en bekräftelse på att det jag fått till mig stämde.

Övernaturlig verklighet
Mest spännande under de här böneövningarna var när förbönen i det andra rummet var över och förebedjaren kom för att kort berätta vad förbönssamtalet hade handlat om.
– Då visade det sig ofta att det handlade om exakt det som vi hade bett om. Exempelvis kunde det hända att vi under bönen hade fått tankar kring äktenskapet och om hur Gud skulle komma med lösningar – trots att vi inte ens visste om förbönspersonen var gift. Sedan fick vi höra från förbönsledaren att förbönen framför allt hade handlat just om problem i äktenskapet.
Andra gånger kunde det vara förbön för en person som varit utsatt för våld i barndomen och som brottades med jobbiga minnen. Då fick bibelskoleleverna ord som handlade just om gudomlig hjälp att hantera svåra minnen.
– För mig var det otroligt trosstärkande. Jag fick bli en del av en övernaturlig verklighet.

Vansinnig utmaning
Annelis lärare litade på att hon kunde höra från Gud, och även om hon själv var tveksam till en början, så började hon tro och inse att så var fallet.
Anneli fick också mer och mer ansvar. Hon glömmer aldrig när hon första gången skulle hålla i en morgonsamling för alla på Arken.
– Jag trodde att jag skulle dö, att det aldrig skulle kunna gå. För mig var det en vansinnig utmaning. Men jag klarade det, och den erfarenheten stärkte mig.
Det har snart gått 19 år sedan Anneli kom till Arken som 18-åring. Hon har hunnit gifta sig och få barn, och jobbar som barnsjuksköterska. Men hon är också mycket engagerad i Arkens arbete och är nu projektledare för en del av församlingens Jesus helar och upprättar-konferenser.

Plågan blev något roligt
– Jag är mycket ute bland folk och träffar ständigt nya människor. Idag har jag inga som helst problem med att ställa mig upp och prata inför människor. Det som jag tidigare såg som en plåga, det tycker jag idag är riktigt roligt.
Under konferenserna har man flera helandemöten, men även förbön för en större grupp människor, så kallad ”flödesbön”. Där finns Anneli med som förebedjare och där får hon ofta höra ord från Gud som hon kan förmedla vidare till människor.
– Det kan vara ord som betyder väldigt mycket för dem som får höra dem. Jag har hört människor berätta hur bönen har förvandlat deras liv.
Anneli är förundrad över den förändring som hon själv har genomgått.
– Den som träffar mig idag kan nog inte föreställa sig att jag varit så fruktansvärt blyg. Men åren på Arken har förvandlat mig och jag har fått ett så spännande liv, där Jesus är en verklighet i vardagen. Och om Jesus kan förvandla mig, så kan han förvandla vem som helst.


Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.