Jesus har förvandlat Jennies liv

v.44-2011 - Jennie Reportag
Jennie Jacobsson tyckte inte att hon behövde Gud. Idag har hon en helt annan inställning. – Jesus har förvandlat mitt liv. Att göra Guds vilja är både roligt och spännande, säger Jennie som nu planerar att åka till Kambodja för att berätta för människor om Jesus.

Jennie Jacobsson beskriver sig själv som en ganska vanlig tjej. Hon växte upp i Örnsköldsvik med fotboll och konståkning. Familjen hade ingen kristen koppling, och Jennie hade inga tankar åt det hållet.
– Jag hade varken nyfikenhet eller längtan. När jag såg folk gå till kyrkan tänkte jag mest: Hur orkar de bry sig om någonting sådant.
– Samtidigt kände jag en tomhet, eller kanske snarare en tyngd i mig själv. Idag tycker jag inte alls att det är konstigt. För jag tror att alla är skapade för att vara tillsammans med Gud. Jesus säger: Jag är livet. Då är det inte lätt att leva – utan livet.

Jobbiga tankar
Utåt sett var Jennie glad, men på insidan var det annorlunda.
– När jag var 13-14 år fick jag en tanke inom mig – tänk om jag skulle vara lesbisk. Det var bara en tanke och jag tyckte inte om den, jag ville trycka bort den. Men det gick inte, den bara växte. Jag kämpade mot den tanken länge, men jag sa inget. För då skulle folk kanske uppmuntra mig att prova att leva ut tanken – och det ville jag absolut inte. Så jag stängde in det i mig själv, men det lyckades inte så bra. Det var som en snöboll som var satt i rullning och som inte gick att stoppa – den blev bara större och större.
Tonårstiden var jobbig. Jennie följde strömmen och gjorde som alla andra. Det blev mycket fester och alkohol och många olika killar.
– Men jag var så less på festandet, jag fann ingen tillfredsställelse i det.

Ett slag i hjärtat
På andra året i gymnasiet kom en ny tjej, Carin, till Jennies klass.
– Hon hade ett kors runt halsen, så jag frågade, lite hånfullt, om hon var kristen. Hon svarade ja, och visade med tonfallet att hon var stolt över det.
– Jag sa: Varför då? och kunde uppriktigt inte förstå varför en ung tjej skulle vara kristen. Men så svarade hon: Men Jennie, vet inte du att Jesus dog för att du skulle få frid. För mig var det som ett slag i hjärtat. Direkt förstod jag att det här var sant.
Jennie höll masken och sa inget utåt, men hon började fundera jättemycket på Jesus, och under den närmaste tiden fick Carin massvis av frågor. En dag sa hon: Jag kan berätta massor om Gud, men du måste ju själv pröva Gud. Och det gjorde Jennie.

Stenen lyftes bort
– Under en promenad tänkte jag på vad Carin sagt om Gud, och jag upplevde att någon knackade på mitt hjärta. Jag tittade mig om så att ingen skulle se mig, och så sa jag: Gud, om du verkligen finns, så hjälp mig. Jag beskrev mina problem, tanken som jag inte kunde komma ifrån. Och så sa jag: Ta det här ifrån mig, för jag känner att det inte tillhör mig.
– Då kändes det som om någon lade en hand över mitt hjärta, tog tag i stenen och bara lyfte den av mig. Jag kände mig så lätt, lättare
än på många år. Och jag
ropade: Gud, du finns ju verkligen! Men det kom att dröja ett år innan Jennie blev kristen.
– Allt blev inte lätt bara för att jag hade insett att Gud fanns, för jag hade nämligen inte förstått att Gud är så mycket större än allt ont. Därför var jag rädd för onda andar och jag fick till exempel svårt att sova.
I mars 2004 ringde Carin, som själv var ganska ny i tron, och sa: ”Jennie, du är ju redan frälst! Den som tror och bekänner att Jesus är Herre skall bli frälst! Tror du det?” ”Ja, det gör jag!” svarade Jennie. ”Men då är ju du frälst!” sa Carin. ”Är jag en kristen då?” frågade Jennie. ”Ja, det är du”, svarade Carin.
– Jag blev så glad att jag hoppade av glädje. Sedan den dagen har jag följt Jesus till 100 procent. Och han har förvandlat mitt liv.

Tre år i Thailand
Jennie var 18 år när hon bestämde sig för att satsa på Jesus. Och på de sju år som gått sedan dess har mycket hänt. Jennie flyttade till Märsta för att gå på SOS Missionsbibelskola. Därefter bar det iväg till Thailand.
– Jag upplevde att Gud ville att jag skulle till Thailand och berätta om Jesus för thailändare för att de också ska få en chans att lära känna honom. Mina planer från början var att flytta tillbaka till Örnsköldsvik, men Gud hade en annan plan.
Jennie reste till Thailand för att stanna ett år. Men det blev tre. Hon gifte sig med Andreas som hon träffat på Bibelskolan. Tillsammans blev de ansvariga för arbetet i olika byar. Det blev evangelisation med dans och drama, och dessutom flera besök på ett fängelse.
I maj 2010 flyttade Jennie och Andreas till Örnsköldsvik, där Jennie studerar till undersköterska. Men de vet båda att det bara är tillfälligt.

Kambodja nästa
– Både Andreas och jag känner att Gud har kallat oss till Kambodja. Vi åkte dit på en turistresa, och när vi såg folket där, så hände det något. Vi satt på en buss när jag upplevde att Gud sa till mig: Ser du de här människorna? Sedan dess har jag känt en nöd för människorna där, och en övertygelse om att jag och Andreas ska göra något för människorna där.
För tillfället är de engagerade i Örnsköldsviks pingstförsamling och arbetar bland annat med en husförsamling.
– Men vi längtar ut. För vi älskar Asien, och vi vill göra det som Gud vill att vi ska göra. Guds vilja är mitt hem. Även om det kan bli struligt i omgivningen ibland så mår jag bra, när jag är där som Gud vill att jag ska vara. Om jag inte är i Guds vilja så känner jag ofrid, då känns det inte bra.
– Jämfört med evigheten är vår tid på jorden ingenting. Vi kan inte ta med oss något annat till Himlen än de människor som fått höra om Jesus. Det jag vill med mitt liv är att se människor förvandlade av Gud – och att göra Guds vilja är både roligt och spännande!



Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.