Biker med ett budskap

v.35-2011 - Lars Reportage
Lars Widell sprider evangeliet i den tuffa bikervärlden. Som medlem i den kristna motorcykelorganisationen Tribe of Judah kan han kombinera sin passion för motorcykelåkning med passionen för Jesus.

Lars växte upp i ett icke kristet hem i Alunda utanför Uppsala. Han var 13 år när han drack alkohol första gången och han trivdes med fyllan.
– Jag blev lite förälskad i alkoholen som drog. Det finns alkoholism längre tillbaka i min släkt och jag tror att det kan vara en orsak till att jag hade lättare att fastna i det.
Lars blev den som fixade öl, vin och sprit när gänget skulle ha fest. När han var 17 år skjutsade han en kompis på en trimmad moped efter en fest och frontalkrockade med en bil på fel sida av vägen. Lars bröt både armar och ben och hamnade på sjukhus helgen innan han skulle köra upp för motorcykelkörkort.

Han hade kompisar som var med i Missionskyrkan och han hade varit med på flera av deras tonårsläger. Där hade han fått lära sig vem Jesus var men inte tagit till sig evangeliet. Olyckan blev inte heller någon vändpunkt. I stället för att ta MC-kort köpte han en amerikansk bil och anslöt sig till raggargänget i Uppsala. För att ha råd med bensin och reservdelar började han med bedrägerier.

 
”Vi åker till pastorn”

En lördag när Lars skulle tanka bilen mötte han en gammal kompis som blivit kristen ett år tidigare. Han frågade om Lars ville följa med hem till pastorn på kvällen. Lars svarade: ”Du är inte klok. Ni snackar ju bara skit om oss och pekar finger. Vi ska på fest i kväll.” När Lars kom hem berättade han för sin flickvän Veronica om mötet med kompisen. Senare på kvällen skulle de bestämma sig för vad de skulle välja, festen eller pastorn.

– Jag hörde mig själv säga: ”Vi åker hem till pastorn!” Jag måste väl ha haft någon upplevelse av Gud på något tonårsläger i alla fall. Senare har jag fått veta att några äldre kvinnor i församlingen och några kompisars föräldrar brukade be för mig.
Kvällen avslutades med en andakt och Lars kände att nu var det tid att vända om. Han sa: ”Jag tror att ni får be för mig till den här Jesus. Om det funkar för er så kanske det funkar för mig.” Hans flickvän satt och grät, så de fick be för henne också. Den kvällen tog Lars och Veronica emot Jesus som Herre i sina liv och de kände en enorm glädje.
– Det jag kommer ihåg bäst är att jag vaknade på söndagsmorgonen utan baksmälla och hörde fåglarna utanför sovrumsfönstret för första gången.
 
Bibel på ”luckan”

Under den här tiden låg Lars i lumpen. När han skulle åka tillbaka dit packade han ner sin konfirmationsbibel. (Han hade inte fått fullfölja sin konfirmation, eftersom prästen tyckte att han var för obstinat och störande.)
När de hade lagt sig på kvällen på ”luckan” tog Lars fram sin Bibel. Plötsligt var det en kille som gav sig på honom och hotade med stryk om han inte la ifrån sig Bibeln och avsade sig sin kristna tro. Lars hade förstått att slagsmål inte var något han skulle syssla med nu när han var kristen, men en annan kille kom till Lars undsättning, brottade ner angriparen på golvet och sa: ”Nu kan du läsa Bibeln, för ett Gudsord kan vi behöva höra allihop.”
– Två dygn efter att jag tagit emot Jesus fick jag läsa Bibeln högt för hela luckan, tolv man.

 
Inga kompromisser

Lars bestämde sig tidigt för att ta sin kristna tro på allvar och inte kompromissa. Han och Veronica slutade dricka alkohol och Lars kände att de inte kunde fortsätta att vara sambo.
– Hon blev lite irriterad på mig när jag sa att vi antingen skulle förlova oss eller flytta ifrån varandra.
Men det blev förlovning och giftermål året därpå. 29 år senare är de fortfarande gifta och Lars tycker att äktenskapet bara blir bättre och bättre.
Under hela 1980-talet körde Lars motorcykel och var med i en mc-klubb. Han gjorde en paus under tiden som han och Veronica fick tre söner, men när barnen vuxit upp började han köra igen. Han frågade Gud hur han skulle kunna kombinera sitt stora intresse med kärleken till Jesus. Det ledde till att han gick med i den kristna motorcykelorganisationen ”Tribe of Judah”, först som ”hang around”, sedan som provmedlem och i höstas som fullvärdig medlem.
 
Besöker biker-klubbar

– Vi besöker bikerklubbar när de har sina fester och vi är med på träffar dit det kommer många klubbar. Vi får ofta samtala med människor. Det finns en stor andlig längtan hos alla i dag, även hos mc-folket.
Medlemmarna i den kristna organisationen blir väl mottagna av de andra klubbarna. De är där på samma villkor och blir respekterade för sina värderingar. De tatuerar sig inte, har inga sexuella relationer före äktenskapet och dricker ingen alkohol.
Vid ett tillfälle var Lars på en fest där alla välkomnades med en snaps. En provmedlem i klubben som arrangerade festen serverade en snaps även till Lars, men då fick provmedlemmen en tillrättavisning av medlemmen som stod bredvid. Han borde ha vetat att man inte serverar alkohol till någon från Tribe of Judah.

 
Jesus på ryggen

Alla medlemmar i Tribe of Judah har ett emblem på ryggen där det står ”Jesus is Lord” (”Jesus är Herre”). Det blir ofta en anledning för människor att ställa nyfikna frågor. På en motorcykelträff i våras kom två killar fram och frågade vad det här med Jesus var för något. En av dem följde med Tribe- medlemmarna hela kvällen och kom sedan till den kristna Torpkonferensen, där organisationen har ett tält varje år. Han gick på ett par gudstjänster och på en av andakterna som Tribe of Judah har varje morgon under konferensen. Sedan var han redo att ta emot Jesus.
– Det är sådant som glädjer oss, när himmelriket får ännu en medborgare, säger Lars.


 
FAKTA

Tribe of Judah Motorcycle Ministries är en missionsorganisation som vill nå människor inom alla samhällsskikt, särskilt ”outlaw bikers”. Ett av Bibelorden som ligger till grund för arbetet är Lukas 14:23: ”Då sa herren till sin tjänare: Gå ut på vägar och stigar och uppmana enträget människor att komma in, så att mitt hus blir fullt.”



Text & Foto: Ingrid Byström. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.