Håkan mötte Gud på häktet

v.23-2011 - Håkan Reportage
Alkohol och massvis av droger. Tvångsvård, fängelsestraff – och tolv heroinöverdoser. Håkan Nylanders liv har inte varit en dans på rosor. Men i häktet knäppte han sina händer, och det blev starten för ett liv med Jesus. Med hjälp av LP och Torpahemmet har Håkan hittat rätt i livet.

När Håkan Nylander tar fram sin gitarr och börjar sjunga och spela så strålar han av glädje. Det är svårt att tro att hans liv har dominerats av droger, och att han har missbrukat heroin i hela tio år. Men för några år sedan såg hans liv helt annorlunda ut än det gör idag.
– Jag började tidigt med alkohol. Sedan blev det hasch, och så bara fortsatte det. Till slut kom jag in på heroinet, och missbrukade heroin i tio år. Jag har varit inlåst på LVM-hem fem gånger, jag har tagit några fängelsestraff och fått tolv heroinöverdoser. Bara att jag har överlevt dem är ett under i sig.

Bön i häktet
Men sista gången på häktet, för drygt ett år sedan, hände något.
– Jag låg deprimerad i min cell, men så fick jag en tanke i mitt huvud att jag skulle resa mig upp. Så jag knäppte mina händer, och bad till Gud. Jag berättade för Gud att jag inte ville leva så här längre, och så sa jag: ”Finns du, så hjälp mig. Jag viger mitt liv till dig.” Då fick jag känna att jag blev alldeles lugn och fridfull. Det kändes som om allt kommer att gå bra.
Håkan satt på häktet i tre månader. Han hade tillgång till radio och fick in den kristna radiostationen Hope FM.
– Det var så konstigt för varje gång som jag satte på radion så handlade det om en heroinmissbrukare som fått möta Jesus – varenda gång.
Efter tre månader på häktet blev Håkan fri. Han reste till sina föräldrar och berättade att nu kändes allt annorlunda.
– Jag hade gjort mycket dumt mot min familj, jag hade vänt dem ryggen, betett mig illa och till och med stulit från dem. Ändå litade de på mig, de gav mig nycklar till huset och jag kände att de hade förtroende för mig. Idag känner jag att jag har fått min familj tillbaka, och det är jag så tacksam för.

”Gud välsigne dig”
Men bekymren var inte över för Håkan som bad till Gud igen.
– Då kom det en kille, Jan, som jag inte hade sett på över 20 år. Han stannade med sin motorcykel på vår uppfart och vi snackade. Han var pingstvän, och det han sade gick direkt till mitt hjärta. Han gav mig en Bibel och så sa han tre ord: Gud välsigne dig.
– Jag frågade stammande om han fortfarande gick till pingstkyrkan, och så frågade jag om jag fick följa med.
Håkan följde med Jan till kyrkan under en och en halv månads tid. Där fick han förbön och så småningom kunde han erbjudas en plats på Torpahemmet.
– Nu har jag varit tio månader på Torpa, och jag har varit drogfri och nykter i över ett år. Det är verkligen underbart, och livet har förändrats totalt. Jag har fått upprättelse. Ibland funderar jag över var mina svordomar tog vägen…
– Jag har försökt sluta med drogerna på egen hand så många gånger, men det har aldrig gått. Jag vet inte vad Jesus har gjort – det är ju omöjligt att veta hur han gör – men Jesus har förvandlat mig och idag lever jag ett helt nytt liv.

Tacksam för LP
När Håkan kom till Torpahemmet valde han att döpa sig, för att visa att det gamla är begravt och att han nu lever ett nytt liv.
– Jag är så tacksam för LP. Det är verkligen ett ställe att växa på. Både hemmen och kontakterna som finns ute i Sverige, de är en välsignelse.
– Idag är jag på utslussning. Jag har fått en egen bostad – en lägenhet ovanför pingstkyrkan. Jag som har varit bostadslös i många år, och sovit på härbärgen. Nu praktiserar jag på second hand.
Håkan har också fått omvärdera sin syn på kristna.
– Jag har alltid trott att kristna lever ett slaviskt liv med många bud, och att det skulle vara ett tråkigt liv. Nu har jag förstått att det är raka motsatsen, att ett kristet liv är ett liv i sann frihet.
– Den bild av verkligheten som jag matats med sedan jag var ung, den stämmer inte. Det som jag trodde var häftigt, det var bara en blåsning, det hade en hemsk baksida. Men idag har jag upplevt att friheten finns i Jesus.
Rådet till andra är att be till Gud.
– Gud finns, han är verklig. Att leva ett liv med Jesus innebär inte att jag alla dagar svävar omkring på rosa moln. Men alla mina dagar med Jesus är hundra gånger bättre än många av de dagar som jag har haft i mitt liv.



Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.