Guds röst och tant Nannys ord fick Anders att söka Jesus

v.23-2011 - Anders Reportag
Jag möter Anders Olsson i den nyrenoverade kyrksalen på Örgryte i Göteborg. Kyrkan är modernt utformad med scenljus, snygga stolar och soffor. Scenen är dekorerad med julgranar och andra attiraljer, lite märkligt kan tyckas den här tiden på året. Anders förklarar att det är ungdomsgänget som skall visa upp en teater om C.S. Lewis Narnia i veckan, därav utstyrseln.

Anders har de senaste åren lett arbetet med att utveckla Gilead till att bli en kyrka för alla göteborgare, välkomnande och folklig, där det kristna budskapet presenteras på ett sätt som alla kan förstå.

När Anders var 20 år förändrades hela hans liv. Hela hans världsbild ställdes på ända och framtiden fick en helt ny inriktning. Den viktigaste personen i den processen var en gammal dam som hette Nanny, farmors syster. Anders hade själv ingen koppling till frikyrkan eller till kristen tro men han brukade följa med farmor hem till släktingen.
– Nanny berättade alltid om Jesus. Atmosfären i hemmet var så välkomnande och hennes varma relation till Jesus satte djupa spår i mig.

När han senare själv började fundera över livet och tron sökte han sig allt mer till Nanny som gav honom kristna tidningar och en Bibel. Han började läsa Bibeln och ibland smyga sig in på Pingstkyrkans gudstjänster.
– En eftermiddag i smällkalla februari, på väg hem från gymnasieskolan i Luleå, upplevde jag Guds röst. Jag hade aldrig varit med om något liknande. Det var helt odramatiskt men ändå livsavgörande. Jag upplevde hur Gud ville att vi skulle ha gemenskap. Så ute på ängen mellan skolan och hemmet bad jag en enkel bön och välkomnade Jesus i mitt liv. Det var min frälsningsupplevelse.

Naturligtvis var det en underbar stund för Nanny när hon fick höra hur Anders tagit emot Jesus. Då det hände var Nanny 86 år och Anders gick sista året på gymnasiet. De började regelbundet läsa Bibeln tillsammans.
– Hon tränade mig till att bli en lärjunge till Jesus och min relation till Jesus växte.
Hon var själv till det yttre så begränsad med reumatisk värk, bunden till sitt hem, men hennes inre liv förändrade Anders för alltid. De fortsatte sin gemenskap och sin informella Bibelskola tills hon några år senare gick bort.
– Det är på grund av hennes tro, böner och frimodighet som jag nu är där jag är i livet.



Text & Foto: Niklas Lorentzon. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.