Muslimska Tamam fick uppleva Guds kärlek

v.20-2011 - Taman Reportage
När Tamam var 15 år bestämde hon sig för att bära slöja. Hon var rädd för Guds straff och försökte förgäves komma nära honom genom goda gärningar. Det var inte förrän hon mötte Jesu kärlek som hon förstod att Gud accepterar henne som hon är.

Tamam är född i Libanon av palestinska föräldrar. Barndomen i Libanon var svår. Det blev krig mellan libaneser och palestinier och familjen fick gömma sig. Hennes farbror blev skjuten när han skulle gå och hämta dricksvatten. Tamam hade fått bombsplitter i foten och opererades utan bedövning. Efter kriget blev Tamam vittne till hur hennes två små bröder blev skjutna till döds.

Trött på livet
Efter några år fick pappan jobb på ett oljebolag i Förenade arabemiraten och familjen flyttade dit. När Tamam var 15 år var hon trött på livet, hon kände ingen glädje och det var ofta bråk i familjen. Hon kände en rädsla för att Gud skulle straffa henne.
– Jag ville göra allt som islam krävde för att Gud skulle bli nöjd med mig. Jag började bära slöja, jag tvättade mig och bad fem gånger om dagen, jag fastade och gick till moskén. På somrarna läste jag extrakurser om islam, säger Tamam.
Hennes föräldrar var muslimer, men mamman bar ingen slöja. Hennes pappa försökte övertala henne, men hon hade bestämt sig. Tamam grät varje natt av rädsla för vad som skulle hända efter döden. Hon bad till Gud att hon skulle få dö på något av de tre sätt som enligt Muhammed befriade från Guds straff: som martyr, genom drunkning eller direkt på vägen från Mekka.
– Jag hade läst om hur Gud särskilt skulle straffa kvinnor och jag försökte minska mitt straff genom goda gärningar. Alla muslimer kämpar i egen kraft och får ingenting. De kommer bara fram till en stängd vägg.

Många frågor
Samtidigt hade hon många frågor inom sig. Hon kunde inte förstå varför hon inte fick fasta och be när hon hade mens. Kvinnor betraktas som orena när de har mens, men det var ju inte hennes fel att Gud hade skapat henne till kvinna. Varför hatade Gud henne? Hon vågade nästan inte tänka dessa tankar.
– Man får inte ifrågasätta Gud inom islam, det anses som djävulens tankar. Man ska bara ta emot och vara tyst.
Tamams pappa blev arbetslös och bestämde sig för att flytta till Sverige. Familjen ville inte flytta till Europa men det blev ändå som pappan hade bestämt. Då var Tamam 20 år. Efter några år i Sverige bestämde hon sig för att ta av sig sin slöja. Hon tyckte att det var oärligt mot Gud att ha den på sig. Även om hon gjorde allt som Gud krävde skulle hon inte kunna komma till paradiset.

Kristen granne
En kristen granne från Irak blev vän till familjen och Tamam umgicks mycket med honom. Hon tyckte synd om honom, eftersom hon trodde att alla kristna kommer till helvetet. Hon försökte förklara för honom att han måste bli muslim.
Det visade sig att han kunde mycket om islam och de hade långa diskussioner. Han ställde utmanande frågor till Tamam, där han jämförde kristen tro med islam. Hon kunde inte hitta några svar och hennes övertygelse började vackla. Varje dag bad hon till Gud: ”Visa mig vägen, vad är sanningen?”
Det sista mannen frågade var: ”Om du går i öknen med två män och den ena dör, stannar du hos den döde eller fortsätter du med den som lever så att han kan visa vägen ut ur öknen?” Tamam svarade att hon skulle fortsätta med den som lever. Han sa: ”Muhammed har dött men Jesus lever!”

Vem är du, Gud?
– När han sa det kände jag att islam suddades bort från mitt hjärta. Jag grät. Den tro jag haft var som ett stort slott som rasat, eftersom det inte hade någon grund.
Tamam gifte sig med den kristna grannen. De gick i kyrkan varje söndag men det var något som fattades. Tamam tittade på korset och frågade: ”Vem är du, Gud? Vem är Jesus? Vem är den helige Ande?” Hon trodde att Jesus var en profet och när hon läste i Bibeln att Jesus sa att han var Gud blev hon arg.
Makarna hade flyttat till Hjällbo, en förort till Göteborg, och en granne bjöd med Tamam till Alliansförsamlingen. En predikant från Egypten var på besök och han ville komma hem till Tamam och hennes man. Han predikade evangeliet för dem och ledde dem att ta emot Jesus som frälsare och Gud. Sedan började de gå i Allianskyrkan men Tamam förstod ingenting av det som sades i kyrkan och hon mådde fortfarande dåligt.
Livet kändes meningslöst. Hon kunde inte förlåta dem som sårat henne och allt hon gått igenom i livet kändes som en tung börda. Tills en dag, då en svensk predikant var på besök i kyrkan.
Under predikan upplevde hon det som om hennes öron var stängda. Hon bad tyst inom sig: ”Gud, varför hatar du mig? Varför vill du inte ha mig? Varför lyssnar du inte på mig? Varför kan alla vittna om dig men inte jag?” Plötsligt sa predikanten: ”Det finns en kvinna här som har frågat Gud varför han hatar henne och inte vill ha henne. Gud säger att han älskar dig, Jesus vill ha dig, han hör dig!”

Som elektricitet
– Då kände jag så starkt att Guds kärlek hade kommit till mitt hjärta. Han kramade hela mig och jag smälte. Det var som elektricitet, som eld och jag skakade, skrattade och grät. Jag förstod att jag är värd jättemycket för Jesus. Mina ögon öppnades där och mitt liv började blomma från den stunden.
Efteråt kunde hon förstå vad hon läste i Bibeln och hon fick en ny, stark relation med Gud. Hon ville bara ha mer av hans kärlek. Hon hade fått en glädje och frid i hjärtat, som var oberoende av omständigheterna. Hon kunde sova utan att tänka på döden och hon var så tacksam över att Jesus själv hade tagit hennes straff. Hon fick Guds hjälp att sluta röka och hon blev helad från en infektion i magen. Guds kärlek hjälpte henne också att förlåta dem som gjort henne illa.

Bröt kontakten
När Tamams föräldrar och syskon förstod att hon verkligen blivit en kristen, bröt de kontakten med henne. Det var deras sätt att försöka få henne att ändra sig.
– Jag vet att de gjorde det av kärlek till mig. Jag älskar verkligen min familj och jag har bett med tårar att de ska få möta Jesu kärlek. Idag har jag kontakt med min familj igen.
Tamam är med i Göteborgskyrkan och i en arabisk bönegrupp som har vuxit från 3 kvinnor till 30.
– Jag kom till Sverige för att jag skulle få möta Gud. Han hade planerat en tid och en plats. Gud behöver inte våra gärningar, han behöver att vi lämnar våra hjärtan till honom.



Text & Foto: Ingrid Byström. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.