Skriv ut

Cancern försvann efter förbön

v.11-2011 - Jan Reportage
Sex gånger visade läkarundersökningen på cancer i urinblåsan, och lika många gånger fick Jan Widehov läggas in för operation. Men när Jan fick förbön genom Kanal 10 hände något, och när han kom till läkaren två veckor senare var all cancer borta. – Jag är ett levande bevis på att bön fungerar. Idag är det Jesus som är min läkare, säger Jan.

Jan Widehov är en genuin skåning. Han har bott i Skåne i hela sitt liv, och arbetat med försäljning i hela 50 år, både som säljare och som säljansvarig. De senaste 20 åren har han även lett kurser i positivt tänkande, och på fritiden sjunger han i ett par körer.
Bostaden ligger naturskönt, inne på Barsebäcks golfbana. Men de senaste åren har Jan inte kunnat utnyttja de fina omgivningarna fullt ut. De senaste tre åren har han nämligen brottats med cancer i urinblåsan, och opererats inte mindre än sex gånger.

– Jag är snart 73 år gammal och har haft turen att vara väldigt frisk genom livet. Ända fram tills för tre år sedan. Då drabbades min svåger av cancer och trots att jag själv inte hade ont någonstans fick jag en gnagande oro att det kunde vara något fel på mig också. Så jag gick till läkaren och sa att jag ville bli undersökt.
På röntgenplåtarna kunde läkaren se något mörkt uppe i blåsan, och undersökningarna gick vidare. Det visade sig vara en elakartad cancertumör, stor som en tennisboll, i urinblåsan.
Tumören opererades bort, men cancern kom ständigt tillbaka.
– Varje halvår var det återbesök, och varje gång så såg läkarna nya utväxter. Så det blev operation på operation, sex gånger.

Fick en Bibel
För några månader sedan kom Kanal 10 in i Jans liv.
– Jag tecknade ett abonnemang på Viasat och tittade runt bland alla kanaler. Då fastnade jag på Kanal 10 och den härliga sång och musik som fanns där.
Jan är en glad sångare som med sin kör ganska ofta sjunger i kyrkor, och sången på Kanal 10 passade som hand i handsken.
– Sedan började jag också titta på olika program, bland annat förbönsprogrammet Vi ber för dig.
Vid ett tillfälle uppmuntrade Börje Claésson tittare som inte hade någon Bibel att ringa in, så skulle Kanal 10 skicka en Bibel.
– Jag hade ingen Bibel, så jag ringde. Och någon vecka senare damp en Bibel ner i postlådan. Jag började läsa i den, och slog upp de Bibelställen som man pratade om på Kanal 10.

En kväll, under Vi ber för dig, ringde Jan också in och berättade om sin sjukdom. Han bad om en böneduk och fick förbön via teven. Veckan efter ringde han igen, och fick en ny böneduk.
– Jag tänkte att två bönedukar var väl bättre än en… Men jag lade böneduken på magen, och så var jag med i bönen. Börje läste upp mitt böneämne, att jag blivit opererad sex gånger, och så ropade han: Och nu räcker det! Då kände jag något rent fysiskt, det var som om det stack till.

Cancern borta
Knappt två veckor senare var Jan tillbaka hos läkaren för ny kontroll.
– Jag berättade för doktorn att jag kände mig i kollosalt bra form. Men sedan var det bara att lägga sig på britsen för undersökning. Läkaren gjorde en ordentlig undersökning, och så sa han: Det är något märkligt som har hänt. Jag kan inte förklara det, men det finns absolut ingen cancer alls kvar i urinblåsan.
– Jag darrade nog lite på läppen när han sa det, och jag vågade knappt tro att det var sant. Men jag följde ju med på dataskärmen och jag såg när han gick in med kameran. Jag kunde själv konstatera att det inte fanns några utväxter alls, bara små röda ärr från tidigare operationer.

Av operation nummer sju, som läkaren hade räknat med, blev det inget. Idag är han helt friskförklarad, även om det blir en ny kontroll om några månader.
– Jag har fått en ny läkare – Jesus. Det är han som har helat mig. Och jag har lärt mig att Gud är god. Jag kan inte förklara hur det gick till, att bönen kunde gå rakt igenom TV-skärmen. Det är så overkligt och det strider mot det mesta som man känner till. Men jag är ett levande bevis på att bönen fungerar.
– Jag tror att tron är viktig, att man måste tro av hela sitt hjärta. Då finns det en möjlighet att något kan ske. Om man inte av hjärtat tror att ett under kan ske, då händer det inget heller.

En ny prioritet
Jan har ingen kristen bakgrund och bönesvaret har fått honom att omprioritera sitt liv och sin tro.
– Alla människor tror på något, jag också. Men jag kan inte säga att jag varit troende. Men nu så tror jag. Jag måste ju tro på det jag varit med om. Det finns saker som inga doktorer kan förklara, och när man får vara med om ett helande så är det solklart att man blir troende.

Exakt en månad efter läkarens besked var Jan Widehov i Älmhult för att i direktsänd TV berätta om sitt helande. Responsen lät inte vänta på sig. Och nu söker Jan sig till en församling för att lära sig mer om sin nyfunna tro.
– Det är en spännande tid som jag går till mötes. Jag är så glad över mitt helande, och för mitt nya liv. Nu njuter jag av livet.



Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.