Skriv ut

Liss målar för att minnas vad Gud sagt

v.10-2011 - Liss - Reportage
Liss Dahlsten målar bilder som hjälper henne att ta till sig Bibelord och komma ihåg vad Gud har visat henne. Genom sina bilder vill hon också dela med sig av de insikter hon fått och inspirera andra att göra det de längtar efter.

Liss Dahlsten kom till tro i vuxen ålder. Hon levde ett bra liv och jobbade som dagmamma, men hon upplevde en inre tomhet.
Hon hade sökt lite inom new age när hon fick en kristen granne som hon började samtala med. Liss ställde alla de knepiga frågorna och grannkvinnan hade inte alla svar, men när hon kom hem bad hon intensivt för Liss.
Det gick en tid och när Liss var ensam hemma en kväll la hon sig på knä och bad: ”Jesus, jag tror på dig, kom in i mitt liv!”

– I den stunden fick jag bara en fullständig övertygelse om att jag var älskad för den jag var, rätt upp och ner. Jesus kom in i mig, fyllde mitt tomma rum med kärlek och överbevisade mig, säger Liss.
Efteråt kände hon sig lycklig, fri och lätt. Hon blev nyförälskad i Jesus.
– När jag stundtals har dragit mig undan från Gud och sedan omvänt mig och kommit tillbaka, då möter han mig med samma kärlek igen.

Måla för att förankra
Liss började måla för sex år sedan för att inte glömma de tilltal hon fått från Gud i olika situationer.
– Jag målar för att bevara det jag har fått under dyrbara stunder med Gud. Varje bild har ett syfte att illustrera, förstärka och undervisa om Guds Ord. Jag har lättare för att ta till mig en bild än en text. Genom bilden blir Ordet djupare förankrat i mig.

Gnistrande stjärnor
Det var en stor utmaning för Liss att börja måla eftersom hon inte trodde sig om att kunna, men i sitt yrke som förskollärare hade hon med sig det kreativa.
– I förskolan handlar det om att förbereda en miljö och ge utrymme för barnens skapande. Det är jätteroligt att släppa in barnen i den miljön och se hur de lyfter och får gnistrande stjärnor i ögonen. Lika sorgligt är det när man släcker de där stjärnorna genom att begränsa barnens skapande.

Ut ur garderoben
När hon väl hade tagit steget att börja måla fick hon fler bilder av Gud. Först hamnade de i garderoben men så småningom började hon visa dem för sina vänner.
Längtan växte att få dela med sig till fler och för ett år sedan fick hon hjälp av sin dotter Sarah att lägga upp en egen hemsida med namnet www.esra.se. Under året har hon haft över 900 besök på sidan.
– Namnet Esra betyder ”hjälp” och det är vad bilderna är för mig. Prästen Esra hjälpte Israels folk att komma in i Guds ord igen efter fångenskapen i Babylon, när de skulle bygga upp templet.

Liss och hennes man Peter bor i en villa nära havet i Näset, Göteborg. Där kan hon stå i vardagsrummet med utsikt över skärgården och måla, men oftast håller hon till i tvättstugan. Det blir en stund av fröjd, då hon släpper allt annat och bara fokuserar på sin bild.
– Det är lustfyllt och helt ljuvligt! Jag blir riktigt glad när jag får måla. Jag utger mig inte för att vara konstnär men jag har gått en kurs för att lära mig mer om tekniken.

Liv utan stängsel
Ibland kan Liss gå länge och längta efter en ny bild, men den helige Andes tilltal kommer när hon minst anar. Vid ett tillfälle, under en biltur, fick hon syn på några blommor som växte på båda sidorna om ett djurstängsel.
Hon tänkte att stängslet inte kunde hindra blommorna från att sprida sig och upplevde då hur Gud sa: ”Så är det att leva i Anden. Stängslet representerar den här världens gränser, men livet i den helige Ande innebär att flöda fritt. Världens begränsning kan inte hindra Anden.”

– På andra sidan staketet finns sådant jag tror på men ännu inte ser. Ibland bryter Guds rike igenom, in i den här världen, på den här sidan staketet. Då sker helandet, frälsningen och upprättelsen, då blir människor fria.

Hitta Guds vila
Ibland kommer tankar från Gud när Liss läser Bibeln. Det var så tavlan ”Guds vila är till för oss” kom till. Den föreställer en man som sitter under ett träd och ser ut över ett stilla hav.
– Jag behöver bli påmind om att stanna kvar i Guds vila. Det handlar inte om att vara inaktiv utan om att ha frid, att vila i hans händer i vardagen. Det är obegripligt för den här världen att förstå. Man ska helst vara lite orolig, men Jesus uppmanar oss ständigt att inte vara rädda utan komma in i hans vila.

En annan bild på samma tema har rubriken ”Var inte rädd!”. Den kom till efter en segeltur i hårt väder, då Liss varit väldigt rädd. Efter seglingen gick hon en promenad och bad förtvivlat, samtidigt som hon höll i en kotte hon hittat på stigen.
Efter en stund tittade hon på kotten och då talade Gud till henne. Han visade henne hur familjen och båten varit i hans hand under seglingen, precis som kotten hade legat tryggt i hennes hand medan hon svängt den fram och tillbaka under promenaden.
Senare målade hon en bild av en kotte i en hand och varje gång hon upplever obehag under segling tänker hon på bilden och ber: ”Som kotten i min hand så är vi i din hand”. Då släpper rädslan.

Guds beskydd
En stor tavla illustrerar Psalm 91 ur Psaltaren. Liss har målat sin dotter Sarah, liggande under Guds stora, beskyddande vinge. Bredvid henne flyger en fri fågel.
– Jag tycker att den psalmen är suverän, den innefattar Guds löften så fantastiskt! Vi längtar väl alla efter att våra barn ska vara under Guds beskydd och man kan lägga dem där genom att be Psalm 91.

Genom att gå ut med sina bilder vill Liss inspirera andra att våga gå ut i det de går och bär på. Det kan till exempel vara olika former av skapande.
– Den helige Ande lägger ner något i oss var och en och det är inte meningen att vi ska behålla det för oss själva.



Text & Foto: Ingrid Byström. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.