Kapitulationen blev Hannas väg tillbaka

Hanna640
Att kapitulera. Det är temat för Hanna Anderssons debutskiva. Men det är också ett ord som beskriver vad som har hänt i hennes liv under de senaste åren. – Att kapitulera är att ta ett första steg mot Gud. När jag vågade låta Gud ta över, då fick jag en relation med Jesus.

Det har bara gått några dagar sedan Hanna Andersson för första gången höll sin debutskiva Surrender i sin hand. Det är en känsloladdad skiva, för låtarna handlar om det som hänt i hennes liv. Om vägen från mörker till ljus, från ett liv med ryggen åt Gud till en relation med Jesus.
Den resan började med barnatron.
– Jag växte upp i en kristen familj och fick Gud på köpet, kan man säga. Jag visste att det fanns en Gud och jag skrev sånger till Honom redan som liten. Min första sång skrev jag när jag bara var sex år gammal; ”Jesus jag vill vara din vän, Jesus jag vill be till dig, Jesus jag vill tjäna dig hela mitt liv.”
Hanna döpte sig som 13-åring, men kom ändå allt längre ifrån det som sången handlade om – att vara Guds vän.
– Jag hade aldrig fått tag på att man kunde ha en relation med Gud, och jag fick aldrig uppleva den närhet till Honom som jag känner idag.

Vände Gud ryggen
Under gymnasiet började resan bort ifrån Gud.
– Jag vände Honom ryggen helt. Jag tyckte att jag hade testat ett liv med Gud – eller åtminstone det som jag trodde var ett liv med Gud – och nu ville jag istället testa att leva utan Honom. Jag tog efter kompisarnas vanor, och gick in hårt för att verkligen leva på kanten. Som liten var jag väldigt blyg och hade inte så många kompisar. Under gymnasietiden fick jag känna hur det var att vara populär.
Utåt sett sa Hanna att hon var kristen, och det hände att hon följde med föräldrarna på möten.
– Egentligen visste jag att jag gjorde fel som valde bort Gud. Men jag var för stolt för att ge upp min kamp. Jag ville inte ha något Gudsmöte. Det skulle innebära att jag måste lämna allt som jag byggt upp, som vänner och image.

Ångestanfall
Men Hanna mådde allt sämre.
– Jag fick ångest och depressioner. En gång fick jag ett ångestanfall mitt i natten, så att jag nästan inte kunde andas. Jag blev tvungen att åka in till akuten för att få hjälp.
Familj och vänner bad för Hanna. Några gånger fick människor runt omkring henne ord från Gud om att hon skulle bryta med vännerna hon hade. Hanna fick också höra att hon skulle lita på Gud för Han har det bästa för henne.
– Mina tankar gick mer och mer till Gud. Jag bestämde mig för att jag skulle komma till Gud – men inte än. Jag var för feg och stolt för att ta det avgörande steget.

En film från Gud
Fyra år efter att Hanna lämnat Gud, så vände hon om.
– Jag kom till en punkt då jag kände att jag inte längre klarade att skjuta på det och jag tog mitt första steg tillbaka mot Gud. Men resan gick inte snabbt, utan tvärtom väldigt långsamt. En del av mig i taget kapitulerade. Jag bröt med min livsstil steg för steg.
För varje steg så lättade Hannas bördor.
– Ångesten och depressionen försvann direkt. Jag fick glädjen tillbaka, kände mig glad på insidan och kunde skratta på ett sätt som jag inte gjort tidigare. Jag kände en otrolig frihet. I den vevan träffade jag också min pojkvän. Han hade själv precis mött Jesus, så han tog tag i mig och drog mig till Gud. Vi hjälpte varandra på rätt väg.
En kväll upplevde Hanna hur Gud för hennes inre visade bilder från hela hennes liv.
– Det var som om Gud sa att Han aldrig, inte för en enda sekund, hade lämnat mig. Då förstod jag hur stor Hans nåd är.

Kapitulation
Hanna gjorde en helomvändning, och för att bekräfta det valde hon att döpa sig en gång till.
– När jag var 13 hade jag inte riktigt insett vad dopet betydde. Nu förstod jag att det innebar ett nytt liv i Kristus, att det gamla är förbi och något nytt har kommit. Som i Bibelns liknelse om den förlorade sonen, så hade Gud förlåtit mig och tagit mig tillbaka. Nu ville jag visa att jag på allvar ville leva för Honom resten av mitt liv.
Idag känner Hanna sig som ett barn på nytt.
– Jag är så tacksam att jag får tillhöra Gud och för att jag får ha en relation med Honom.
Men tiden borta från Gud har gett Hanna en del lärdomar.
– Jag har fått en förståelse för hur andra människor ser på oss kristna. Jag har lärt mig att det inte går att övertyga andra bara med ord. Det handlar om att leva ett rent liv och att efterfölja Jesus.

En skiva för att nå ut
Musiken har alltid varit en viktig del i Hannas liv, och genom årens lopp har hon skrivit en hel del sånger.
– Oftast börjar det med en text som jag får till mig och skriver ner. Sedan kommer musiken till efter hand.
Att spela in en skiva har alltid varit något av en dröm.
– Tidigare har det mest varit för mig och min egen skull. Men jag har mer och mer insett att albumet är för Gud. För att nå ut till människor med Jesus.
Hanna jobbar på Kanal 10, och det var kollegan där, David Thulin, som häromåret frågade om han fick hjälpa Hanna att producera en skiva.
– Jag har fått uppleva hur Gud har hjälpt mig med både ekonomi och kontakter. En skiva kostar en hel del, men jag har fått hjälp och sponsring från olika håll – annars hade det aldrig gått.
På skivans omslag finns ett Bibelord från Jakobs brev, kapitel 4 och vers 8: ”Närma er Gud, så skall han närma sig er.”
– Den versen gick jag och tänkte på en hel dag. När jag nästan hade somnat på kvällen var det som om den Helige Ande uppmanade mig att läsa i Bibeln. Jag tog en tumvers och hamnade just på det Bibelordet. Det blev som en bekräftelse från Gud. Att vara kristen handlar om att lämna sitt eget och följa Honom. Att kapitulera varje dag.



Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.