Kvinnor, ni är helt underbara

v.02-2011 - Amanda - report
Amanda skriver bok om att ta tillbaka stulet självförtroende

Mitt i vardagslivet som hemmamamma fick Amanda ett tilltal från Gud om att skriva boken "Warrior women arise". Nu vill hon uppmuntra andra kvinnor och se dem komma in i sina kallelser.
– Gud har gett mig vissa kapitel när jag har hängt tvätt eller lagat mat. Han använder vanliga kvinnor.

Amanda Göransson är född i Sydafrika. Hennes föräldrar var inte troende men hon hade själv en stark tro på Gud som barn.
Under skolans morgonsamlingar sjöng hon helhjärtat med när hennes favoritpsalm spelades. Den handlade om att följa och tjäna Herren Jesus livet ut och att inte vara rädd för striden.
Egentligen var hon rädd för det mesta. När hon var 14 år flyttade familjen till England och då var hon rädd för att inte passa in. Det blev en kulturkrock, hon klädde sig och talade annorlunda.

Anorexia för att bli älskad
När Amanda var 16 år flyttade hon till en internatskola och började samtidigt banta. Hon trodde att hon behövde vara smal för att bli älskad.
Så småningom utvecklades bantningen till anorexia och senare fick hon även bulimi. Idag är Amanda helt frisk men det har varit en process där Gud har fått hela hennes dåliga självbild, som var en orsak till ätstörningarna.

Gav Gud en chans att visa sig
När Amanda började på universitetet fick hon den kristna tjejen Sarah som granne i studentkorridoren.
– Inom mig visste jag att jag skulle bli troende själv om jag blev vän med henne, men jag var inte redo att ge allt till Gud. Därför var jag lite avvaktande.
Vad Amanda inte visste var att Sarah hade börjat be för henne tillsammans med en kompis.
Efter ett tag frågade Amanda om hon fick följa med Sarah till kyrkan och samtidigt bad hon till Gud: "Nu får du en chans att visa dig för mig." Det var en ganska traditionell kyrka och Amanda upplevde inget Gudsmöte där.

Nere på botten
– Sedan kraschade allt i mitt liv. En relation tog slut och jag försökte ta livet av mig. Jag nådde verkligen botten.
När det var som värst fick hon höra en röst inom sig som sa: "Om du går till den kristna studentgruppen på universitetet så ska jag ge dig ett nytt liv". Amanda trodde att hon höll på att bli knäpp, men rösten blev starkare och starkare och till slut frågade hon Sarah om hon fick följa med till den kristna gruppen.
Den kvällen råkade det vara ett särskilt möte för icke kyrkvana, med lovsång och vittnesbörd om vad Gud hade gjort i människors liv.
Amanda blev så berörd av Guds kärleksfulla närvaro att hon grät hela tiden. Ett par dagar senare följde hon med till en karismatisk kyrka, där man bland annat dansade inför Gud.
Hon kände sig inte bekväm därinne och var på väg ut när en man ställde sig upp och började tala om saker i Amandas liv som ingen kunde veta något om.
Han sa: "Du finns här inne idag och Gud vill att du ska veta att han finns. Han älskar dig och vill ha en relation med dig." Hon blev helt förskräckt. Hur kunde mannen veta allt detta om henne?

Vågor av kärlek
Veckan som följde blev en brottningskamp med Gud. Allting kändes kaotiskt och till slut bad Amanda: "Om du verkligen finns så måste du hjälpa mig. Jag mår så dåligt och vet inte vad jag ska göra."
Åter igen hörde hon den inre rösten som uppmanade henne att ringa en tjej som hon inte kände så väl. Det visade sig att den här tjejen var troende.
De träffades och när tjejen bad för Amanda fick hon uppleva Guds frid och började gråta. Hon fick en lovsångsskiva som handlade om Guds fadershjärta och när hon kom hem och lyssnade på den kom vågor av kärlek över henne.
Plötsligt fick hon se en stor ängel framför sig och en tron. På tronen såg hon något som liknade en kropp men hon såg inte ansiktet.
– Jag bara visste att det var Gud. Jag kände mig totalt accepterad och älskad och från den kvällen var mitt liv helt förvandlat. Det var som natt och dag.

Hittade make på Hawaii
Efter några år åkte hon till Ungdom med uppgifts Bibelskola på Maui, Hawaii, där hon träffade Olle från Sverige. De blev väldigt goda vänner och bad mycket tillsammans. Eleverna var indelade i grupper som evangeliserade med sång och drama. Alla i Amandas och Olles team trodde att de två skulle vara gifta inom sex månader och så blev det, även om de inte trodde på det själva i början. De fick uppleva väldigt starkt hur Gud förde dem samman.
Amanda flyttade från England till Göteborg och har varit hemma och tagit hand om de tre barnen som nu är 8, 10 och 12 år gamla.

Ungdomar blev förvandlade
Olle blev anställd i den kristna studentorganisationen Credo och bjöd ofta hem ungdomarna i sitt team. Credo ordnade läger där Amanda och Olle fick kontakt med andra ungdomar och Amanda märkte att många tjejer sökte sig till henne.
– De kom ofta hem till oss och fick vara med mig i min vardag med mina små barn. Jag bad för dem och gav dem kärlek.
Amanda och Olle hade en hemgrupp tillsammans med några vänner, där de bad och sjöng lovsång. Gruppen växte genom att ungdomar kom till tro och tog med sig kompisar som också kom till tro.
– Vi älskar att vara tillsammans med ungdomar för de är så äkta. De försöker inte låtsas som om allt är bra och då kan Gud beröra dem.

Warrior woman
För två år sedan när Amanda skulle förbereda undervisning om bön för sin kvinnobönegrupp, frågade hon Gud om han hade något att säga till dem. Hon fick orden "warrior woman".
Begreppet fanns inte i hennes föreställningsvärld men hon kände en maning att söka på internet. Det visade sig att det var väldigt många kvinnor genom historien som hade varit krigare, bland andra Jeanne d Árc. Amanda upplevde att Gud sa: "Det här vill jag att du ska skriva om."
Redan som barn hade Amanda känt en längtan att bli författare. Hon hade också fått profetiska tilltal om att hon skulle skriva en bok, men det här temat var verkligen inte något hon hade tänkt på förut.
– Gud talade till mig om att han kommer att resa upp en armé av kvinnor i den här sista tiden och den kommer att strida med kärlek, ödmjukhet och sanning. Det ska inte vara någon feministisk armé utan den ska strida sida vid sida med männen och vara helt beroende av Gud.
– Vi är kallade att strida mot fiendens armé – ondskans andemakter. Vi ska inte försöka göra det i egen kraft. Det är Guds Ande inom oss som ska resa sig upp därför att Gud själv är en krigare. Ett sätt att strida är genom bön i Jesu namn, ett annat att verka för Gud i den uppgift man har. Det kan till exempel vara som lärare, frisör, politiker eller mamma.

Ta tillbaka det stulna
Under skrivprocessen, som innebar mycket bön och många tårar, upplevde Amanda att Gud förvandlade hennes identitet. Hon hade kämpat med rädsla hela livet men nu började hon inse vad det innebär att vara Guds barn och ha Jesus inom sig.
Att vi inte behöver leva i nederlag och dålig självkänsla längre. Vi har blivit bedragna och inte förstått vilka vi är i Jesus.
– Jag tror att Gud vill säga till sina döttrar i den här tiden: "Ni är helt underbara." Han vill att vi ska ta tillbaka det som har blivit stulet från kvinnor genom hela historien, men vi ska ta tillbaka det på rätt sätt. Feminismen har försökt göra det utan Gud.



Text & Foto: Ingrid Byström. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.