Skriv ut

Gud gav Rickard ett nytt språk

Rickard640
Rickard Lundgren har fått berätta om Jesus för människor i 46 länder. Inte minst i Albanien, dit han kom första gången som 19-åring och där han upplevde hur han mirakulöst fick ett språk inom sig.

– Hela mitt liv har Gud fört mig till olika ställen. Och jag skulle önska att alla troende också låter Gud föra dem ut för att jobba för honom. För det finns inget bättre liv.

När Rickard Lundgren växte upp var hans värld var ganska liten.
– Jag var ganska blyg och hade inga ambitioner att synas eller sticka ut. Jag har aldrig haft någon längtan att få resa långt eller att stå inför många människor. Min pappa var pastor och jag fick en god och trygg uppväxt. Men det var ett liv utan visioner. Ända till Gud kom och ändrade på allt.
På ett läger 1984, när Rickard var 14 år gammal, fick han ett möte med den helige Ande som han aldrig glömmer.
– Jag skulle be för en annan person. Jag var så blyg att jag knappast vågade, men jag ville lyda Gud, så jag gjorde det. Då blev jag själv träffad av Guds kraft så starkt att jag föll pladask i golvet. Det kom att förändra hela mitt liv.
Rickard gick på högstadiet, och under en lektion så berättade hans lärare om det stängda och ateistiska landet Albanien där ingen trodde på Gud.
– Jag fick en tro i mitt inre att det kan jag förändra. Och så började jag berätta för alla att jag ville missionera och berätta om Jesus i Albanien.

Gitarren full med Biblar
Något år senare hölls en föreläsning om Albanien i trakten. Rickard gick dit och fick för första gången träffa albaner. Han berättade att han gärna ville komma in i landet, och fick reda på hur han kunde gå till väga.
– Det var inte lätt att få tillstånd att resa dit, men till sist fick jag visum för 14 dagar. Det var väl så ovanligt att en ung person ville åka dit.
19 år gammal reste Rickard för första gången till Albanien, med gitarren fullpackad med Biblar. Med sig hade han också en parlör med de vanligaste orden på albanska.
– Men den tredje natten i landet hände något helt otroligt. När jag vaknade på morgonen och tittade mig i spegeln, så tänkte jag: Det här är inte klokt, men jag tror att jag kan albanska. Jag hade fått ett språk inom mig. Men jag visste inte om det verkligen stämde, så jag gick ut på gatan och frågade första bästa person jag mötte: Förstår du vad jag säger? Jag fick respons, och för varje gång som jag vågade använda språket i tro, så inhämtade jag mer och mer.
I början vågade Rickard inte berätta om språkmiraklet. Han trodde inte att folk skulle tro honom. Men idag har han fått distans och vågar berätta om hur Gud gav honom ett språk. Och hans kunskaper i albanska har genom åren gett honom en fantastisk ingång bland albaner.
– Albanerna brukar säga att jag talar som en infödd, och de kan till och med placera min dialekt till bergstrakterna i norra Albanien.
– Sedan dess har jag predikat i 46 länder, men tyvärr har undret aldrig upprepat sig. I andra länder får jag klara mig med min knaggliga engelska.

Hörde Guds röst
Rickard vittnade frimodigt och redan under första resan startade han kristna församlingar. Han kom snabbt tillbaka till landet och från och med 20 års ålder började han evangelisera på heltid.
– Egentligen hade jag ingen som helst kunskap eller erfarenhet av mission. Jag hade utbildat mig till elektriker. Efter några år kände jag att jag behövde en grund att stå på, och tillsammans med min hustru Karin flyttade jag till Norge för att gå på Trons Bevis Bibelskola.
Rickard predikade i Norge, men höll också kampanjer och korståg bland muslimer i Östeuropa. Han anställdes som lärare och evangelist på Trons Bevis, och blev så småningom biträdande rektor.
– Men efter åtta år i Norge hände något alldeles fantastiskt. Jag upplevde hur jag fick höra Guds röst. Jag hade känt Guds maning i mitt inre flera gånger, men aldrig hört hans röst. Nu kunde jag verkligen höra honom. När han talade så var det som om varenda cell i min kropp reagerade. Jag tror aldrig att jag har varit så rädd. Men Gud sa: Nu ska du hem, min son.
– Jag var i någon form av hänryckning, hur hög som helst, och under tiden som jag hörde Guds röst så ritade jag i sanden. När jag kom till sans och tittade på vad jag hade ritat så hade jag gjort upp en sorts schema för hur man kan evangelisera. Med kampanjteam och allt.

Gå Ut Mission
Familjen flyttade till Sverige och Katrineholm, där de planterade en församling. De levde i en känsla att allt var möjligt, men allt kom inte att gå på räls – tvärtom. Nu fick familjen istället en rad problem. Dottern drabbades av en svår blodsjukdom, och när tredje barnet föddes visade det sig att han led av Downs syndrom.
– Vi fick problem på alla håll och kanter, det blev inte alls som jag hade trott. Men mitt i allt elände och alla problem reste Gud upp en medarbetarskara. Vi hade grupper på mellan 10 och 30 personer som följde med oss ut och gjorde kampanjer i olika länder. Och det var där och då som missionsorganisationen Gå Ut Mission startade på riktigt.
Gå Ut Mission har sedan starten planerat över 1 000 kyrkor och församlingar runt om i världen, i samarbete med andra missionsorganisationer. De håller kampanjer i många länder för att berätta om Jesus för människor som inte har hört om honom, och de får varje år uppleva hur tusentals personer får möta Jesus.
– Vi vill nå de onådda, men vi vill också jobba med församlingsplantering i Sverige. Just nu arbetar vi med att plantera vår femte församling. Fyra av dem har vi planterat tillsammans med Svenska Missionskyrkan där jag numera är anställd för att arbeta med församlingsplantering.

Tortyr och attacker
Att stå upp för Jesus i alla sammanhang kan vara svårt.
– Jag predikar inte för att det är roligt, utan för att det är sant och att människor måste få höra om Jesus. Men det får följder. Jag har sju ärr på min kropp som kommer från tortyr, attacker och bilolyckor, och jag har genom åren fått försaka familjen jättemycket. Men min kärlek till Jesus är större än någonsin.
– Det som smärtar mig är när folk vänder ryggen till Gud. Jag har fått smaka på Jesus, och jag kan ärligt säga att utan Jesus skulle jag inte vilja leva. Jag skulle vara ett skal, för Jesus är allt annat för mig.
Rickard poängterar att det inte bara är utomlands som det händer saker.
– Det är farligt att tro att det inte händer något i Sverige. Då blir man missmodig. Jag har fått nöd för Sveriges folk, och faktum är att på vartenda möte, även i Sverige, så får jag uppleva hur någon blir frälst eller helad.
Livet med Jesus har lett Rickard till presidenter och ministrar, men också till hemlösa, till sjuka på sjukhusen och till fångar på fängelserna.
– Hela mitt kristna liv har handlat om att Jesus har fört mig till olika ställen, och jag kunde omöjligt ha fått ett så färgstarkt liv utan Jesus. Men det som är en sorg för mig är att det finns så många kristna som inte låter sig bli förda av Gud någonstans.


Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.