Skriv ut

Trodde Gud var trist

Johnrobin o Alexander640
Johnrobin Nordström växte upp i ett kristet hem, men lämnade Gudstron redan i de tidiga tonåren. Han tyckte att kyrkan och Gud var trist och intetsägande. Men när Gud talade blev han förvandlad. Snart följde kompisen Alexander efter.

 – När jag var med kristna kompisar var Gud okej, men när jag var tillsammans med mina okristna klasskamrater och vänner förnekade jag tron totalt, säger Johnrobin.

Den avgörande vändpunkten kom i slutet av sommarlovet det år han skulle börja på gymnasiet.
– Jag hade inga direkta framtidsdrömmar och hade valt musikgymnasiet i brist på annat.
Johnrobins föräldrar tillhörde Göteborgskyrkan och församlingen skulle iväg på en dagsutflykt.

– Jag hade inget bättre för mig, så jag åkte med. Jag uthärdade mötet på förmiddagen, det gav mig ingenting. Jag störde mig bara på det mesta som skedde.
På eftermiddagen var det en engelsktalande pastor som predikade.Efter predikan blev alla uppdelade i grupper på ungefär fyra i varje.
– Det kändes minst sagt pinsamt.Men plötsligt är det en tjej i den grupp jag hamnade i som vänder sig till mig och säger att jag kommer att få tala in i många ungdomars liv. Jag kände mig berörd, men fattade ingenting.

Senare i mötet gjordes en allmän inbjudan till förbön framme vid talarstolen. Eftersom alla andra gick fram, följde också Johnrobin med. Han hade inget annat val, tyckte han.
– Då är det en stor man som börjar be för mig, och han säger till mig precis samma sak som tjejen nyligen uttalat.
Sedan kom också pastorn, Christian Wendesten, och började be för Johnrobin. Också han sade samma sak.
– På kvällen hemma i Göteborg berättar mamma för mig att i samband med att jag blev barnvälsignad som spädbarn profeterade pastor John Brandström över mig. Han hade då också sagt det som tjejen, mannen och Christian sagt!

Roligare att vara rakryggad
Från den dagen fick Johnrobinsliv en ny inriktning. Jesus blev det centrala i hans liv. Han började på gymnasiet. Ganska snart skedde en förändring i klassen. Från att ha varit kalla och avvisande till Johnrobins kristna tro började kompisarna respektera honom för hans rakryggade kristna liv. Flera blev nyfikna och några blev personligt kristna.
– Jag har verkligen fått se skillnaden mellan att våga stå för sin tro och att skämmas över den.
Livet som rakryggad kristen är mycket intressantare och roligare, säger Johnrobin med eftertryck.

Alexander blev intresserad
En av klasskamraterna hette Alexander Andersson. De första två åren i gymnasiet hade de inte så mycket kontakt. Men under det sista året började de träna på ett gym tillsammans. De blev nära vänner.
– Jag förstod att Johnrobin hade något som jag inte hade, men ändå så var jag mycket anti det kristna, säger Alexander. Det fanns ingen i Alexander släkt som var kristen. Efter hand mjuknade han ändå upp lite och började ställa frågor om tron till Johnrobin.
– Studenten kom, men vi fortsatte att träna på gymmet tillsammans över sommaren.
I augusti månad skulle ungdomarna i Göteborgskyrkan åka till Strömstad på läger. Johnrobin tyckte att Alexander skulle åka med.
– Jag ville inte, eller rättare sagt, jag vågade inte, men till slut så gav jag efter, säger Alexander.
Lägret började med att de gick på gudstjänst i Göteborgskyrkan på söndagen innan de åkte upp till Strömstad.
– Det kändes lite konstigt, det där med tungotalet, minns jag.

Upplevde Guds kraft
Det var intensiva dagar på lägret med fyra Bibellektioner på förmiddagarna, olika aktiviteter under dagen och så möte på kvällen.
– Det var intressant att lyssna till Bibelstudierna. Undervisningen utmanade mig verkligen. Jag började känna att det här ville jag ha.
När därför Christian kom fram till mig en av de första kvällarna och undrade om jag inte skulle bli frälst, så sa jag ja direkt. Vi bad tillsammans och jag började gråta inför Jesus. Det kändes helt underbart. Vilken befrielse!
Dagen därpå blev det ännu starkare.
– Guds kraft kom över mig och många av de andra ungdomarna. Jag kände hur armarna och benen domnade bort. Jag föll till golvet och prisade Jesus under stor glädje, överväldigad av Gudsnärvaron.

Positiva reaktioner
Alexanders liv är idag förändrat. Kärleken till Jesus, Bibeln och gemenskapen i församlingen är påtaglig. Även om han mött viss oförståelse så vet han idag vad han varit med om.
– Någon har reagerat mot min omvändelse och sagt att de har ”förlorat mig”. Men de flesta har reagerat positivt. Förhållandet till min familj och särskilt min syster är idag mycket bättre än före min frälsningsupplevelse.
Alexander har börjat jobba som snickare. Framtiden känns väldigt ljus.
– Det är kul och spännande att se framåt mot allt det som livet har att ge.
Kompisarna Johnrobin och Alexander har upptäckt något i Jesus som de längtar efter att fler ungdomar skall få del av.


Text & Foto: Tomas Ander. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.