Skriv ut

Gud fixade Martins bil

v.41 Martins - ARTIKEL
Martin Lindroos gillar att be Gud att han ska använda honom, för han älskar att prata om Gud. Han tvekar inte heller att be för saker som inte är hela. Det kan gälla sjuka människor, men också trasiga bilar. Och Gud svarar på hans böner.

– Jag har lärt mig att man kan be för allt, att Gud är större än allt vi kan stöta på.
Martin växte upp i en kristen familj där tron var en naturlig del av livet. Han minns hur han som barn satt på läktaren under gudstjänsterna, laddad med läkerol, kritor och papper. Men det roligaste var att gå på toaletten.
– Då kunde man passa på att springa lite i hallen, men en gång sprang jag lite för långt och sprang genom glasrutan, säger Marin Lindroos och skrattar.
Det blev lite skråmor.

Tro blev relation
Ett av de första minnena av en personlig Jesus är från ett läger när han var i 14–15-årsåldern. Martin hade en tro och läste Bibeln, men på kvällsmötena på lägret var det något mer som drog i honom. Varje kväll utmanade ledarna ungdomarna att säga ja till Jesus.
– Jag visste att det handlade om mig och kände att Gud kallade mig.
Efter några kvällar vågade Martin ta steget, och när han gick därifrån var han förändrad.

– Jag bara visste att nu var det på riktigt, nu var jag verkligen frälst. Den Helige Ande hade gjort något i mig.
Ganska snart märkte Martin en påtaglig förändring, han kunde inte längre säga vad som helst.
– Jag svor inte innan, men jag använde kraftuttryck som var vanliga och accepterade i frikyrkligheten. Nu bara kände jag att det var fel.

Gud fixade bilen
Martin gillar att meka med bilar, och när han var 17 år hade han köpt en billig Ford som han antingen skulle fixa i ordning till sin artonårsdag, eller sälja vidare med vinst.
Bilen hade problem med servostyrningen, den hackade. Martin kunde inte hitta felet och hade inte råd att låta någon fackman laga den. Då tänkte han att Gud kunde rycka in.
– Jag hade lärt mig att man kunde be för allt, att Gud är större än allt vi kan stöta på.
Martin kröp in under bilen, lade handen på servostyrningen, och sa till Gud ”Du kan fixa det. Hjälp! Amen.”
Sen hoppade han in och startade bilen för att testa servon.
– Den hackade inte längre, den var perfekt! Sen fungerade den så länge jag hade bilen och även efter att jag sålt den. Det blev så konkret för mig att Gud var med mig.

Värsting-helande
Martin har jobbat några år som skolevangelist, en sorts ungdomspastor på skolorna. För det mesta brukade han och hans kollegor hänga i uppehållsrummet med ”värstingarna” som skolkade mycket. En av tjejerna blev väldigt störd på allt prat om Jesus.
– En dag var hon ganska aggressiv och bitsk och sa att ”Den där Jesus har i alla fall inte gjort något för mig”.
En vecka senare kom samma tjej till uppehållsrummet med svåra smärtor i magen. Skolsköterskan fanns inte på skolan och värktabletterna funkade inte. Hon slängde sig på soffan och kved.
– Jag sa att jag trodde på bön och visste att Jesus kunde hjälpa henne. När jag frågade om jag fick be för henne sa hon ”Vad som helst för att slippa detta”.
Martin bad försiktigt för tjejen och upplevde att han fick lite tankar från Gud om vad han skulle göra.

– Jag sa att jag trodde att jag fått något från Gud. Och om det var från Honom skulle det funka, annars skulle vi bara glömma det. Sen sa jag att hon skulle ställa sig upp på fötterna. Jag tog hennes händer och i samma ögonblick som hon ställde sig upp försvann smärtan helt!
Tjejen visste inte vad hon skulle ta vägen och gick bara omkring och sa att det var fantastiskt.
– En annan av värstingarna, en kille, såg alltihop och blev helt lyrisk. Han sa ”Såg du? Det funkade!”
Martin blev nästan lika förvånad som ungdomarna och visste inte riktigt heller vad han skulle göra.
– Jag sa till tjejen ”Du sa att Gud aldrig gjort något för dig. Nu har han det.”

Slappna av!
För många kristna kan det kännas lite krystat att börja tala med andra om Jesus, trots att man vet att det man fått uppleva är fantastiskt. Martin delar gärna med sig av sina erfarenheter och första rådet kommer innan han hinner blinka.
– Slappna av!
Martin menar att människor är i olika faser. En del är helt mogna, helt öppna och vill prata.
– Jag tror det finns många sådana människor i Sverige idag. Det är inte så svårt att prata med dem.
Andra människor kan man bara tala lite med.
– Blir det för mycket kan det bli så att de vänder taggarna utåt.

Vittna på Centralen
Martin berättar om ett tillfälle när han gick på Ungdom Med Uppgifts Bibelskola och var ute för att tala med människor om Jesus. Han gick runt på Centralstationen i Stockholm en kväll, men fick inga kontakter.
– Jag sa till Gud att ”Vill du att jag ska vittna så får du ta hand om det. Jag sätter mig här på bänken och väntar. Om du inte skickar någon till mig kommer jag i alla fall ha det trevligt”.

Tänkte ta självmord
Med en gång ser han en kille komma gående rakt emot honom, och killen sätter sig på samma bänk. Martin är på hugget direkt.
– Hej!
– Hej!
– Så du ska ut och åka? (De sitter på en tågstation)
– Ja... Vad gör du?
– Jag berättar om Jesus.
– Jaha, då är jag nog ett ovanligt objekt, jag tänker ta självmord ikväll.
Killen berättade sen hur han tänkte hoppa framför ett tåg. Det blev ett långt samtal.
– Jag fick uppmuntra honom och också be en kort bön för honom.

Relation viktigast
Under några år arbetade Martin som verksamhetsledare för Teen Challenge, på Götabro Lärljungaskola. Han har funderat mycket över relationen med Jesus, och också undervisat om det.
– Vi kristna tror att vi måste göra så mycket för Gud, men det är viktigare att odla en Gudsrelation. Människor ser direkt om man verkligen lever med Jesus. Om man odlar Gudrelationen kommer man att få en massa tillfällen att tala om den.

240 hästkrafter
Martin är idag tillbaka i sitt gamla yrke som låssmed, men är fortfarande engagerad i Teen Challenge på fritiden.
Intresset för bilar har inte avtagit, men idag har bilmodellen fått anpassas till familj och barn. Han går ut och visar sin Volvo kombi.
– Glöm inte att skriva att den har 240 hästkrafter, säger Martin Lindroos.


Text & Foto: Elisabeth Landin. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.