Skriv ut

Benita hörde Gud tala

Benita620

Första gången Benita hörde Guds röst, så räddade det hennes sons liv. Benita Hanson, som var motståndare till alla kristna, mötte Jesus och fick uppleva ett helt nytt liv.

Att bli kristen var inte precis vad Benita Hanson hade tänkt om sitt liv.
- Jag trodde inte på Gud och såg ner på de kristna. Jag såg dem som svaga människor som inte klarar sig själv.
Första mötet med Gud blev dramatiskt. Benita bodde då i Kramfors och var ensamstående mamma med en son på knappt fyra år. En natt vaknade hon av att hon hörde en röst som sa: ”Benita, vakna! Benita, vakna!”
- Jag  blev chockad. Jag visste ju att jag var ensam med min son och hade ingen aning om var rösten kom ifrån. Men jag slog upp ögonen och fick se min pojke. Han gick i sömnen och var på väg ut genom fönstret – på tredje våningen. Jag rusade upp och räddade honom.

Fortsatte förneka Gud
Trots den omskakande händelsen fortsatte Benita att förneka Gud. Hon diskuterade Darwins teorier med grannarna, och på festerna var hon den förste att argumentera om att Gud inte fanns.

- Jag var omringad av troende. I efterhand har jag förstått att alla dessa människor bad för mig, och att jag har varit ett bönebarn.
En dag fick Benita en ny granne som var kristen.
- Hon pratade om sin tro, och om folk som  blivit helade. Jag tyckte att det var jobbigt att lyssna till henne, men samtidigt häftigt.
En morgon, när Benita var 25 år gammal, vaknade hon med en otrolig tanke om att idag skulle hon bli frälst.
- Jag visste inte varför jag plötsligt fick en sådan ingivelse, och jag tvekade fram och tillbaka. Ska jag verkligen bli frälst – nej, det ska jag väl inte.

Rösten kommer tillbaka
När Benita går fram till telefonen för att ringa sin kristna granne får hon ännu en gång höra en röst. Den säger: ”Det var jag som räddade din son”.

Då var all tvekan borta, och Benita ringer till grannen för att fråga hur hon ska göra för att bli frälst.
- Grannen uppmanade mig att ta emot Jesus i mitt hjärta, och det var precis vad jag gjorde.

-  Jag kände en sådan lycka att jag bara svävade fram. Från den stunden och den dagen var jag helt såld på Jesus.

Inga fler gråtdagar
Tidigare hade Benita ofta drabbats av små depressioner, eller gråtdagar som hon brukade kalla dem.
– Sedan jag tog emot Jesus har aldrig mer haft en gråtdag. Nu är jag bara glad.
Jesus tog också bort fruktan och rädsla.
- Jag kunde inte stå böjd över badkarskanten för att tvätta håret, eftersom jag var rädd för att någon kunde trycka ner mig. Nu försvann alla sådana tankar.
Som nykristen fick hon mycket stöd av kristna runt omkring.
- Jag fick undervisning och kristna böcker. Det hjälpte mig mycket.
Benita kunde inte få nog av Jesus. Hos en kristen studiekamrat såg hon något som hon inte själv hade, och studiekamraten hjälpte henne att upptäcka den helige Ande.
- Plötsligt kunde jag prisa Gud på ett helt annat sätt. Jag fick ta emot tungotalet, och snart sjöng vi tillsammans i tungor.
Benita lät döpa sig. Och en morgon på balkongen fick hon också en uppgift med sitt liv.
- Plötsligt hörde jag en tydlig röst som sade: ”Benita, du ska predika evangelium på flyktingförläggningen”.
- Jag visste knappt att det fanns en flyktingförläggning i Kramfors. Men snart kom jag i kontakt med en kvinna som fått precis samma kallelse. Tillsammans började vi att be och så bestämde vi oss för att gå till förläggningen för att knacka dörr.

På flyktingförläggningen
En internationell kristen grupp startades på förläggningen. Under veckorna evangeliserade Benita och väninnan och bjöd in till möten under helgerna.

- Det blev en händelserik tid. Många blev frälsta och helade, och vi lånade en kyrka för att hålla dopförrättningar. Det kändes verkligen att det här var ett uppdrag som kom från Gud, att det var nu det gällde.
- Jag minns en persisk kvinna som hade en blödarsjuk son. Vi bad för pojken och han blev helt frisk. Själv hade kvinnan en dödlig sjukdom. En dag kände vi att vi skulle åka hem till kvinnan. Vi bad och smörjde henne med olja. Nästa dag mötte vi henne på byn. Då var hon överlycklig och ropade att hon blivit helad.
Efter två år stängde flyktingförläggningen, och för Benita Hanson väntade andra uppgifter. Numera bor hon i Älmhult tillsammans med sin familj. Och hon är fortfarande lyhörd för Guds röst.
- Gud har aldrig lovat oss att han ska tala till oss med en hörbar röst. Däremot har han lovat att leda oss genom den helige Ande.
- Men för mig har det aldrig varit konstigt att höra Gud tala. Det har varit så naturligt.

Text och Bild: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.