Skriv ut

Kamal valde Jesus – trots pappas hot

v.37 Kamal - ARTIKEL
När Kamal tog emot Jesus blev hans muslimska pappa rasande. Han krävde att han skulle be Muhammed om förlåtelse, annars var han inte längre hans son. Men Kamal stod fast – och han har aldrig ångrat sin tro. – Livet har blivit ett äventyr. Jag har Jesus att tacka för hela livet.

Kamal är född i Marocko, men har bott i Sverige nästan hela sitt liv.
– Vi flyttade till Sverige när jag var sex månader gammal. Sedan har jag bara varit tillbaka i Marocko en gång som barn, och det var för att jag och min bror skulle omskäras enligt muslimsk tradition.

Marocko är ett muslimskt land, men det domineras av sunnimuslimer som inte är lika stränga i sitt synsätt som shiamuslimer.
– Vår familj var mest muslimer på pappret. Vi firade inte Ramadan, vi åt griskött och jag kände egentligen inte till så mycket om islam. Jag har alltid levt precis som en svensk. Vi pratade svenska hemma, vi umgicks mest med svenskar och jag blev tidigt väldigt integrerad i samhället.

Skräckfilm och magi
Både Kamal och hans bror var sökare, och de sökte på många håll för att hitta något som kändes bra på insidan.
– Vi sökte i mytologi, i magi och i ockultism. Jag var väldigt intresserad av mirakel och ljussken, och jag tyckte att det här var spännande och lockande. Jag tittade också mycket på skräckfilm, det kunde bli hela nätterna ibland. Idag har jag fått en annan syn på vad jag egentligen höll på med. Jag kan inte se på skräckfilm längre. Jag känner igen den ande som finns i filmerna från det jag var med om i ockultismen.

– Idag har det blivit så populärt med filmer om demoner och vampyrer, till och med för barn. Det onda utger sig för att vara det goda och filmerna ger sken av att det finns både onda och goda demoner. Jag ser paralleller med det jag varit med om, och det skrämmer mig.

Besök i kyrkan
När Kamal gick kockskola studerade han tillsammans med en kristen tjej.
– Vi samtalade mycket om livet. När hon berättade om sin tro brukade jag slå ifrån mig och säga att jag var muslim, men det var mest en ursäkt för att slippa. Hon bjöd med mig till hennes församling och så småningom följde jag med. Det var en fri församling med många karismatiska inslag, och jag blev först skraj för det jag mötte. Samtidigt upplevde jag att det fanns något i den kristna tron.

Kamal bodde nära ortens Pingstkyrka, och han brukade fundera på hur det var där. Men han vågade inte gå in.
– En dag stötte jag på ett par killar från Pingstkyrkan som övertalade mig att följa med dit.
– Predikanten predikade och det var riktigt bra. Efteråt kom pastorn och frågade om han fick be för mig, och så bad vi frälsningsbönen tillsammans. Jag kände inte något speciellt just då, men jag började på en Alphakurs i kyrkan, och jag lärde känna församlingsmedlemmarna.

Kamal hade haft en tuff uppväxt och varit mobbad i skolan.
– Nu fick jag uppleva en sådan gemenskap, medlemmarna tog hand om mig. Jag fick uppleva så starkt inombords att Jesus är en verklighet, att det finns en Gud.
En stark upplevelse av Jesus fick Kamal när han en dag var ensam hemma.
– Jag satt och tittade på Jesusfilmen, och ju mer jag tittade, ju mer grät jag. Jag förstod inte varför, men jag insåg att den här mannen inte hade gjort något ont, och ändå dödade de honom. Jag fick uppleva hur Jesus rörde vid mitt hjärta.

Dopbild i lokaltidningen
Till en början berättade Kamal inte om sin tro för sin familj. Men när han valde att döpa sig kom ortens lokaltidning dit och fotograferade.
– Min morbror fick syn på bilden och gav den till min pappa. Pappa blev jättearg. Han hade separerat från mamma och blivit en mycket mer radikal muslim. Nu krävde han att jag skulle be Muhammed om förlåtelse. Annars skulle jag brinna i Helvetet och inte vara hans son längre. Han tyckte det var illa att jag blivit kristen, men det var ännu värre att jag döpte mig och visade upp min tro för alla.

Kamals mamma var mer förstående. Idag har även hon fått möta Gud. Och när syskonen har problem, då ringer de Kamal och frågar om han kan be för dem.
– Men pappa har jag nästan ingen kontakt med. Vi bor i samma samhälle och vi hälsar när vi möter varandra på gatan, men det är inte mer än så. Det finns så mycket som skiljer oss åt.

Sökt Jesus hela livet
1993 började Kamal på en Bibelskola i Pingstkyrkan i Malmö.
– Där började Gud tala till mig. Han påminde mig om saker i livet som jag hade glömt. Som när jag gick på dagis och snickrade ihop ett kors som jag målade rött och stolt kom hem med, trots pappas protester. Eller när jag var sju år gammal och pappa kom på mig med knäppta händer när jag bad till Gud mitt i natten. Han påminde mig också om när jag tvunget skulle köpa en bild av Jesus på en marknad och när jag absolut ville bära ett kors runt halsen.

– Jag kunde se hur jag sökt Gud under hela mitt liv, och hur Gud hade lett mig. Det var ingen slump att jag hade kommit till kyrkan och fått uppleva en förvandling i mitt liv. Det blev väldigt starkt för mig.
Som nyfrälst följde Kamal med ett gäng från Pingstkyrkan för att evangelisera bland muslimer på Rosengård.

– Jag var sådär tokigt brinnande för Jesus, så jag ropade ut att Muhammed var död, men att Jesus lever. Det var kanske inte så smart. Muslimerna blev så arga att de ville lyncha mig. Idag har jag varit frälst i 20 år, och jag har lärt mig att gå lite mer försiktigt fram när jag presenterar Jesus för muslimer.
Kamal är så tacksam för det liv han har fått.
– När jag gick i skolan hade jag inga vänner. Idag har jag fått massor av vänner över hela Sverige och jag har lärt känna många stora predikanter och sett hur de arbetar, allt tack vare Jesus.

– När jag tog första steget och började tro på Jesus, så fick jag upptäcka helt nya saker i livet. Livet har blivit ett äventyr. Jag skulle aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få ett så spännande och äventyrligt liv. Gud har öppnat dörrar och jag tackar Jesus för att jag lever. Jag kan inte tänka mig att byta ut min tro mot något annat.


Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.