Skriv ut

Världsmästaren Lennart Janson mötte Mästaren

v.21 Lennart ARTIKEL
Världsmästaren i havskappsegling, Lennart Janson, fick ett omvälvande möte med Jesus efter en Alphakurs. Med båten ”Jesus for life” och Alpha- loggan i seglet vinner han både segrar och respekt för Jesus.

Lennart har seglat sedan han var tio år och sedan dess har det varit hans stora passion och hobby. Efter att ha jobbat som idrottslärare i 28 år började han segla professionellt.
Han har kappseglat på olika håll i Europa och bland annat vunnit ett VM i havskappsegling och tre Gotland runt. Nu är Lennart pensionär men han fortsätter att segla och han har bestämt sig för att tjäna Jesus resten av livet.

Utmanade kristna knäppgökar
För snart sju år sedan följde Lennart med en vän på en Alphakurs i Fiskebäcks missionskyrka. Han ställde många provocerande frågor till ledarna men tyckte att han fick bra svar och efter kursen ville han gå på en gudstjänst också. Han hade aldrig varit på något frikyrkligt möte och trodde att folk skulle stå i bänkarna och skrika.
– Jag måste ju se vad det var för knäppgökar som gick dit! Även om jag kan vara tuff på startlinjen så var jag inte tuff när jag skulle gå till kyrkan, men en Alphaledare följde med mig.

Förkrossad
När Lennart kom in i kyrksalen kom den helige Ande över honom så starkt att han började storgråta.
– Jag kände en enorm förkrosselse och kunde inte få fram ett ljud. Tårarna bara rann och jag ville springa därifrån. En vuxen man står ju inte och gråter offentligt! Då kom en kvinna från min Alphagrupp fram till mig, klappade mig på axeln och sa: ”Nu har du kommit hem”.
Lennart upplevde det som om Jesus stod framför honom och sa: ”Jag är den levande Guden och du ska följa mig.”
– Det var bara att kapitulera och lägga sitt liv i Jesu händer. Nu är jag en knäppgök själv och jag ångrar det inte en sekund, säger Lennart.

Begravd i djupet
För tre år sedan blev Lennart vuxendöpt på Kanarieöarna.
– Jag kände verkligen att jag blev ren och lämnade mitt gamla liv bakom mig. Den gamle Janson ligger på 300 meters djup.
Innan Lennart kom till tro läste han mycket om New Age och trodde på någon sorts positiv kraft. Ett tag tyckte han att han hittade en del svar där men han kom inte ända fram.
– Nu har jag förstått att New Age inte är den rätta vägen och när jag har fått möta Jesus på ett så påtagligt sätt finns det ingen tvekan hos mig.

Fågelholkar
När Lennart blev troende var han coach för besättningarna på fyra J/80-båtar som tävlade professionellt. När han berättade för seglarteamet att han blivit kristen höll de på att ramla av stolarna.
– Det var 20 fågelholkar som satt och tittade på mig. De var vana vid en Lennart Janson som gapade och skrek, svor och levde rövare. Svordomarna försvann och det blev en lite lugnare person, men tävlingsinstinkten finns där ändå.

Mera hockeymatch i kyrkan
När Lennart varit kristen i ett halvår kände han att den Helige Ande kallade honom att vittna om Jesus. Han undrade hur det skulle gå till men redan nästa morgon kom den första inbjudan från en pingstförsamling.
– Jag vill vara ledd av den helige Ande och sprida evangeliet. Många människor längtar efter någon som vågar tala om Jesus.
Lennart tycker att kristenheten varit tyst i alldeles för många år och han jämför med supportrar på en hockeymatch.
– Vi måste profilera oss, visa att vi har en tro och en Gud som älskar oss över allt annat!
Tillsammans med några vänner har han låtit tillverka en sportjacka med texten: ”Jag tror på Jesus, fråga mig gärna varför.”

Arbetsledare för båtbygge
Våren 2005 blev Lennart arbetsledare för bygget av den nya missionsbåten Elida, en ”performance megayacht”. Han har också arbetat med bokningar av företagsseglingar och konfirmationsläger på båten och under drygt ett år var han VD för Elida AB.

Når ut till kappseglingsvärlden
Förra året blev Lennart pensionär och upplevde att Gud ville använda hans erfarenhet för att sprida kunskap om Jesus i kappseglingsvärlden.
Han hade redan en J/80 tillsammans med bäste kompisen Ulf Jacobson. Med namnet ”Jesus for life” på skrovet tävlar fem kristna kappseglare i både VM, EM och SM.
Det händer mycket omkring ”Jesusbåten”, som den kallas på Marstrand och det blir många tillfällen att berätta.
– Vi vill peka på honom och folk blir nyfikna när de ser att vi seglar väl. Jesus är världens starkaste varumärke, det väcker enorma känslor.

Cyklist stannar ofta
Förra våren, när båten låg på trailer färdig att sjösättas, cyklade en man förbi med en hund i koppel.
– När han såg namnet ”Jesus” tvärnitade han och höll på att strypa hunden! ”Är du religiös?” ropade han. Jag svarade: ”Nej, men jag tror på Jesus för han har förvandlat mitt liv.”
Det slutade med ett timslångt samtal där Lennart fick berätta om sin tro och numera stannar mannen till och pratar varje gång han cyklar förbi.

Alphagrupper i fängelser
När namntexten till båten var beställd satt Lennart i båten och väntade på leverans. I sittbrunnen och på bommen fanns logotyper från gamla sponsorer. Då upplevde Lennart att Gud sa: ”Du ska inga andra Gudar hava jämte mig.” Det skulle bara finnas namnet Jesus ombord på båten.

– Jag hade bara beställt stora bokstäver till skrovet men när leveransen kom hade de tryckt upp flera mindre varianter som passade perfekt där de gamla logotyperna suttit!
Under namnet ”Jesus for life” har det också bildats en ideell förening som ska köpa in parabolpaket med kristna TV-kanaler till svenska fängelser. 100 procent av de insamlade medlen går till projektet. Man vill också verka för att Alphagrupper startas på de fängelser som får paketet.
– I Sydafrika har man sett hur massor av fångar lämnat sina liv till Jesus, blivit förvandlade och slutat med sin kriminella verksamhet .

Ett fullt liv
Namnet ”Jesus for life” betyder att man behöver Jesus för att leva ett fullvärdigt liv.
– Den bästa dagen i mitt tidigare liv är inte i närheten av den sämsta dagen i det kristna livet. När man tillhör Jesus händer något spännande varje dag.


Text & Foto: Ingrid Byström. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.