Skriv ut

Nina vill förmedla något från Gud

v.15 - Nina - ARTIKEL
Melodifestivalen eller fängelser i Ryssland. För sångerskan Nina Åström spelar det ingen roll vilken scen hon står på. Bara hon genom sin sång får förmedla något från Gud. – Människor är lika överallt. De vill bli älskade, respekterade och sedda, oavsett om de lever i lyx eller sitter i fängelse.

I Sverige är det kanske inte så många som känner till sångerskan Nina Åström, men i Finland är hon ett känt namn, inte minst sedan hon för tio år sedan vann den finska uttagningen till Melodifestivalen.

– Jag skulle nog inte vilja gå igenom det en gång till, men Melodifestivalen var bra på flera sätt. Jag fick mycket uppmärksamhet och jag lärde mig mycket om media. Men framför allt fick jag massvis av tillfällen att berätta om min tro. I nästan varje intervju fick jag frågan vad min kristna tro betyder för mig.
I många år har tron varit en viktig del av livet för Nina.
– Jag är född och uppvuxen i Österbotten, ett område som präglats av väckelse och där det finns många kristna. Jag konfirmerade mig som tonåring, precis som de flesta andra. Jag trodde nog att det jag hörde var sant, men jag ville ändå inte riktigt ta steget. Jag var rädd att livet skulle bli trist och att jag skulle bli en trist gråsparv.

Tog tron på allvar
Nina upplevde att Gud kallade på henne. I några år kämpade hon emot, men 18 år gammal kapitulerade hon.
– Jag bara bestämde mig för att nu får Gud ta hand om mig. Jag ville tro och jag ville få evigt liv. Så jag engagerade mig i den lutherska kyrkan i Finland och började ta min tro på allvar.

Nina gifte sig med Benni och fick två döttrar. Hon tog magisterexamen i engelska och jobbade i några år som lärare, innan det för 20 år sedan mest blev musik på heltid.
– Redan som liten började jag spela piano och sjunga till mitt pianospel. Och det har jag fortsatt med.
Musiken kan beskrivas som pop med tongångar åt jazz och blues – och med ett budskap. Nina skriver nästan allt sitt material själv, både texter och musik. Genom åren har hon gett ut tio skivor, varav den senaste ”The way we are” är alldeles ny.
– Jag ger konserter i kyrkor, på festivaler eller på caféer. Det spelar ingen roll, bara det blir kommunikation med publiken. Jag vill inte göra bakgrundsmusik, jag vill att åhörarna ska höra vad jag har att förmedla.

Sjunger i fängelser
Nina jobbar mycket utanför Finland, och ger konserter i många länder. De senaste tio åren har hon också sjungit på fängelser i Ryssland och Ukraina, i samarbete med olika missions- och fängelseorganisationer.
– Jag får så mycket respons. Internerna blir verkligen glada för att någon kommer dit och bryr sig om dem. Egentligen är det konstigt att jag kan förmedla något till internerna, jag är en finsk medelklasskvinna som inte har något gemensamt med interner i ett ryskt fängelse. Men om du är kallad av Gud att göra något, då är det bara att göra det, att åka dit och att vara sig själv. Om den helige Ande bor i dig, så gör han jobbet.
I fängelserna sjunger och pratar hon, och presenterar Jesus genom sin sång och musik.

– Jag vill bjuda på det bästa jag vet, och det är Jesus. Jag avslutar oftast med att fråga om det är någon som vill ta emot Jesus, och så ser jag till att berätta om de kristna som regelbundet besöker fängelset och som följer upp konserten.

Nästan aldrig rädd
Idag finns det små kristna grupper på nästan alla fängelser. Det finns också lokala fängelsemissioner, som hjälper fångarna både innanför murarna och när de kommer ut.
– Ofta är det fångar som kommit till tro som nu vill hjälpa andra. Det är verkligen en brokig skara, men det är så häftigt att se att de möter Jesus i fängelset, och att det sedan håller, även utanför murarna.
Nina Åström har nyligen kommit hem från en resa till fängelser i den ryska fjärran östern. Under 2010 planerar hon fyra veckolånga resor till Ryssland med en rad besök på olika fängelser.

– Det är flera saker som driver mig. Det viktigaste är den andliga dimensionen. Jag vill att folk ska komma till tro, och att Guds rike ska gå framåt. Men det känns också fantastiskt att få vara med och förändra det ryska samhället. Visst ska man förändra lagar och regler, men för att verkligen förändra ett land krävs att människor blir förändrade på insidan. Om en kriminell kommer till tro så förändras inte bara hans liv, det påverkar också andra runt omkring.

Ofta besöker Nina fängelser där det sitter väldigt grova brottslingar.
– Jag är nästan aldrig rädd. Gud är stark, och han är med mig. Jag minns bara en gång då jag verkligen var rädd. Det var i ett fängelse där de inte ofta har den här typen av samlingar. Stämningen var väldigt orolig. Jag såg att fångarna var rädda för varandra, det var nästan som om de väntade på att det skulle bli slagsmål och att någon skulle ta livet av någon annan. Men vi satte igång, sjöng och berättade om Jesus. Och något hände – situationen förändrades totalt.

Vill vara nära Jesus
För Nina har det inte varit svårt att kombinera artistkarriären med tron.
– Jag brukar inte fundera på om jag skriver kristna eller profana texter. Jag är en kristen människa som gör något. På den nya skivan finns det texter som handlar om syndanöd och att få komma tillbaka till Jesus, men också texter om att vara mamma till vuxna barn. Det viktiga är att jag står för det jag skriver, och att jag är trofast mot Jesus och mot mig själv. Om den helige Ande är med, då blir det ett budskap som berör människor.

Nina har tre tankar om hur hon ska förhålla sig till livet och artistlivet.
– Jag försöker bli så duktig som möjligt på det jag håller på med.
– Sedan vill jag vara mig själv. Det är inte alltid lätt, men det är det som folk vill ha. Om du försöker vara någon annan än dig själv, så blir du inte trovärdig.
– Men framför allt vill jag vara så nära Jesus som möjligt. Det finns inget liv utan Jesus, jag kan inte andas utan honom. Det finns så mycket synd och elände i världen, och jag har inget hopp utan Jesus. Jesus är livet för mig. Jag tänker på honom och ber om hans hjälp i allt, inte bara i min musikkarriär utan i livet och i vardagen.


Text & Foto: Eva Ruderstam. Med tillstånd av tidningen Inblick.

INBLICK är nyhetstidningen som beskriver omgivningen utifrån den lilla människans perspektiv. Med tyngd i kristna opinionsfrågor och tydligt ställningstagande för "dessa mina minsta" förmedlas nyhetsreportage med socialt fokus. I varje veckas tidning finns dessutom flera härliga reportage om vad Jesus gör i vanliga människors vardag. Kommer ut på torsdagar. Innehåller utförlig TV-bilaga från Kanal 10 och Kanal 10 Norge.